اثربخشی آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر تقویت هوش هیجانی و افزایش سلامت روان دانش آموزان دختر(با هوشبهر هیجانی پایین) مقطع متوسطه شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، گروه روانشناسی ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: یکی از بیماری‏هایی که همه ابعاد وجود انسان را تحت تأثیر قرار می‏دهد و علاوه بر ناتوانی‏ های جسمانی، پیامدهای اجتماعی و روان‏شناختی به ‏دنبال دارد، سندرم روده تحریک‏پذیر است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه‏ی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده، تاب‏آوری و شفقت به خود در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر انجام شده است.
روش‌کار: طرح پژوهش به صورت پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه در قالب پژوهش های شبه تجربی سازماندهی شده است. روش نمونه گیری قضاوتی است.پس از انتخاب افراد واجد شرایط(دختران،سال دوم دبیرستان،16و17سال ،هوشبهر هیجانی زیر 90) آنها به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایگزین شدند(34نفر در هر گروه)و پیش آزمون برای هر دو گروه اجرا شد سپس آموزش مهارت های هوش هیجانی بر روی گروه آزمایش اعمال گردید.در انتها پس آزمون از آنها گرفته شد.جهت ارزیابی متغییر های پژوهش از ابزارهایی شامل برگه مشخصات جمعیت شناختی،پرسشنامه های هوش هیجانی EQ-i و سلامت روانGHQ  استفاده شد.همچنین از آزمون های    tمستقل، t وابسته ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای تجزیه و تحلیل داده ها  استفاده شد.
نتایج: کلیه مراحل تحلیل با برنامه نرم افزاریSPSS-13 انجام شد.نتایج: آزمون t  مستقل پیش آزمون در هوش هیجانی و مقیاس های آن و در نمرات سلامت روان تفاوت معنا داری را نشان نداد. نتایج آزمون t  مستقل برای مقایسه ی تفاضل  نمرات پیش آزمون و پس آزمون  هوش هیجانی گروه گواه و آزمایش به این نتیجه رسید که آموزشها به طور معناداری باعث تقویت هوش هیجانی شده اند(01/0>P). آموزشها روی تقویت مقیاس های هوش درون فردی، هوش بین فردی، سازگاری؛  مقابله با استرس، خلق عمومی، بطور معناداری مؤثر بوده است.همچنین آموزش مهارت های هوش هیجانی بطور معناداری باعث ارتقای سلامت روان شده است (01/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد آموزش مهارت های هوش هیجانی می تواند بطور معناداری باعث تقویت هوش هیجانی و ارتقای سلامت روان نوجوانان دختر با هوشبهر هیجانی پایین شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching emotional intelligence skills on strengthening emotional intelligence and increasing mental health of female students (with low emotional intelligence) in Mashhad secondary school

نویسنده [English]

  • Hasan Alizadeh Darbandi
M.A. Clinical Psychology, Department of Psychology, University of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran.)Corresponding author(
چکیده [English]

The aim of the present study is to investigate the effectiveness of teaching emotional intelligence skills in strengthening emotional intelligence and improving the mental health of teenage girls who have low emotional intelligence. The research design is organized as a pre-test - post-test with a control group in the form of quasi-experimental research. The sampling method is judgmental. After selecting qualified people (girls, second year of high school, 16 and 17 years old, emotional intelligence below 90), they were randomly replaced in experimental and control groups (34 people in each group) and pre-test for both The group was implemented, then the training of emotional intelligence skills was applied to the experimental group. At the end, a post-test was taken from them. In order to evaluate the variables of the research, tools including demographic profile sheets, EQ-i emotional intelligence questionnaires and GHQ mental health were used. Also, independent t-test, dependent t-test, Pearson's correlation coefficient and regression analysis were used for data analysis. All stages of analysis were done with SPSS-13 software program. Results: Independent t-test pre-test in emotional intelligence and scales It did not show any significant difference in mental health scores. The results of the independent t-test to compare the difference between the pre-test and post-test emotional intelligence scores of the control and experimental groups concluded that the training significantly strengthened emotional intelligence (P<0.01). Trainings on strengthening the scales of intrapersonal intelligence, interpersonal intelligence, adaptability; Dealing with stress, general mood, has been significantly effective. Also, emotional intelligence skills training has significantly improved mental health (P<0.01). The results showed that emotional intelligence skills training can significantly strengthen emotional intelligence and improve the mental health of adolescent girls with low emotional intelligence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional intelligence
  • emotional intelligence skills training
  • mental health
  • teenagers