The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Training on Anxiety, Social Adjustment and Anger Control in Bilingual First Graders

Document Type : Research Paper

Authors

1 Md in General Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran. (Corresponding author)

Abstract

Aim: The present study was conducted with the purpose of investigating the effectiveness of child-centered mindfulness training on anxiety, social adjustment and anger control in bilingual first graders. Method: The present study was experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up period design. The statistical population of the present study included bilingual first graders in the city of Isfahan in academic year 2019-2020. 30 bilingual first graders were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 15 children). The experimental group received eight seventy-five-minute sessions of child-centered mindfulness training during one and half months. 1 students from the experimental group and two from the control group withdrew the study. The applied questionnaires in the current study included Children's Anxiety Questionnaire (CAQ), Children's Social Adjustment Questionnaire (CSAQ) and Children's Anger Questionnaire (CAQ). The data taken from the study were analyzed via Mixed ANOVA method through SPSS23 software. Findings: The results showed that child-centered mindfulness training has significant effect on the anxiety, social adjustment and anger control in bilingual first graders (p<0.001). Conclusion: According to the findings of the present study it can be concluded that the child-centered mindfulness training can be applied as an efficient therapy to decrease anxiety and anger control and improve social adjustment in bilingual first graders through employing techniques such as mindful emotions and thoughts and being in the present time.

Keywords

Main Subjects


اصلی‌آزاد، م.، منشئی، غ.، و قمرانی، ا. (1398). تاثیر درمان ذهن آگاهی بر تحمل ابهام و درآمیختگی فکر و عمل مبتلایان به اخنلال وسواس بی اختیاری، فصلنامه سلامت روان، 6(1)، 77-88.

اکبری نیا، م.، منشئی، غ.، و یوسفیان؛ س. (1398). اثربخشی درمان ذهن آگاهی کودک محور بر افسردگی و اضطراب پس از دارودرمانی کودکان و نوجوانان سرطانی. مجله علوم روان شناختی، 18(76)، 431-439.

بوردیک، د. (1396). مهارت‌های ذهن‌آگاهی برای کودکان و نوجوانان، مترجمان: غلامرضا منشئی، مسلم اصلی‌آزاد، لاله حسیسنی و پریناز طیبی. اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2014).
بهاروند، ا.، و سودانی، م. (1399). اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر همدلی و همدردی نوجوانان مادرسرپرست، مجله علوم روان‌شناختی، 19(86)، 183-191.
چنگیزی، ف.، آزموده، م.، لیوارجانی، ش.، و واحدی، ش. (1400). اثربخشی مداخله ذهن‌آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازده‌های شناختی، در دانش‌آموزان دارای نشانگان افسردگی. آموزش و ارزشیابی، 14(53)، 31-59.
حاتم‌زاده عربی، ا.، ایزدی، ص.، و هاشمی، س. (1398) مقایسه عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوزبانه و تم زبانه دوره ابتدایی، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 12(44)، 63-75.
خانکش، م.، امینی رارانی، م.، و نصرت‌آبادی، م. (1399)، تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و اضطراب کودکان کار، کومش، 22(2)، 255-262.
شریعتی، س.، و کریمی، ب. (1399). اثربخشی آموزش تکنیک‌های ذهن‌آگاهی بر شادکامی، بهزیستی ذهنی و نشخوار فکری دختران، خانواده درمانی کاربردی، 1(1)، 125-147.
کیارسی، ز.، کیارسی، س.، و کیارسی، آ. (1395). بررسی تاثیر انیمیشن های داستانی بر رشد و سازگاری اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(4)، 91-110.
محمد کریمی، ق. (1391). بررسی و مقایسه خشم در کودکان مدارس عادی و دولتی شهرستان خوی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
موسوی زاده، م. (1397). بررسی ضرورت و امکان سنجی برنامه ریزی درسی دوزبانه فارسی و ترکی در آموزش ابتدایی از دیدگاه مدیران و معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
نهنگ، ع.ا.، موسوی نجفی، ف.، و محمدی، ر. (1399). تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر خودنظم‌بخشی هیجانی و تاب‌آوری روان‌شناختی کودکان بدسرپرست، فصلنامه سلامت روان کودک، 7(1): 33-45.

Cerda, V.R., Grenier, A.E., Wicha, N.Y.Y. (2019). Bilingual children access multiplication facts from semantic memory equivalently across languages: Evidence from the N400. Brain and Language, 198, 1046-1050.

Crick, N. R., Dodge, K. A. (2019). A review and reformulation of social  information-processing mechanisms in children's social adjustment.  Psychological Bulletin, 115(1), 74-101.
Deng, X., Zhang, J.M., Hu, L., Zeng, H. (2019). Neurophysiological evidences of the transient effects of mindfulness induction on emotional processing in children: An ERP study. International Journal of Psychophysiology, 143, 36-43.
Flores, N., Lewis, M.C., Phuong, J. (2018). Raciolinguistic chronotopes and the education of Latinx students: Resistance and anxiety in a bilingual school. Language & Communication, 62, 15-25.
Gambetti, E., Giusberti, F. (2016). Anger and everyday risk-taking decisions in children and adolescents. Personality and Individual Differences, 90, 342-346.
Lack, S., Brown, R., Kinser, P.A. (2020). An Integrative Review of Yoga and Mindfulness-Based Approaches for Children and Adolescents with Asthma. Journal of Pediatric Nursing, 52, 76-81.
Lin, Y., Tseng, W., Gau, S.S. (2021). Psychiatric comorbidity and social adjustment difficulties in children with disruptive mood dysregulation disorder: A national epidemiological study. Journal of Affective Disorders, 281, 485-492.

Mesghina, A., Richland, L.E. (2020). Impacts of expressive writing on children’s anxiety and mathematics learning: Developmental and gender variability. Contemporary Educational Psychology, 63, 1019-1023.

Naata, M.H., schooling, A., Rapee, R.M., Abbott, M., Spence, S.H., waters, A. (2003).  A parent- report measure of children's anxiety: psychometric properties and comparison with child- report in clinic and normal sample. Behavior Research and therapy, 42(2), 813-839.
Nicolaidou, I., Tozzi, F., Antoniades, A. (2022). A gamified app on emotion recognition and anger management for pre-school children. International Journal of Child-Computer Interaction, 31, 1004-1009.
Perry-Parrish, C., Copeland-Linder, N., Webb, L., Sibinga, E.M. (2016). Mindfulness-Based Approaches for Children and Youth, Current Problems in Pediatric and Adolescent Health Care, 46(6), 172-178.
Shallcross, A.J., Duberstein, Z.T., Sperber, S.H., Visvanathan, P.D., Lutfeali, S., Lu, N., Carmody, J., Spruill, T.M. (2021). An Open Trial of Telephone-Delivered Mindfulness-Based Cognitive Therapy: Feasibility, Acceptability, and Preliminary Efficacy for Reducing Depressive Symptoms. Cognitive and Behavioral Practice. In Press, Journal Pre-proof.

Sirois, M., Bernier, A., Lemelin, J. (2018). Child temperamental anger, mother–child interactions, and socio-emotional functioning at school entry. Early Childhood Research Quarterly, 47, 30-38.

Sun, H., Roberts, A.C., Bus, A. (2022). Bilingual children’s visual attention while reading digital picture books and story retelling. Journal of Experimental Child Psychology, 215, 1053-1058.

Yu, M., Zhou, H., Xu, H., Zhou, H. (2021). Chinese adolescents’ mindfulness and internalizing symptoms: The mediating role of rumination and acceptance. Journal of Affective Disorders, 280, 97-104.

Zhao, T., Xuan, K., Liu, H., Chen, X., Qu, G., Wu, Y., Zhang, J., Sun, Y. (2021). The association between caregivers’ anxiety and sleep disturbances among preschool children in rural areas of China: The moderating effect of resilience. Children and Youth Services Review, 131, 1062-1068.