اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر شادمانی درونی و رفتار غیر‌تکانشی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره‎ی دکترای روانشناسی عمومی‎، واحد بروجرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بروجرد ، ایران.

2 دانشیار گروه روان شناسی ، واحد اهواز ، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران .

3 دانشیار گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

چکیده

مقدمه
شیوع زیاد سندرم پیش از قاعدگی در جامعه و تأثیرات آن بر روی کارکرد فردی و اجتماعی مبتلایان، و با توجه به نقش مهم فردی و اجتماعی زنان درجامعه، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش هشیاری حضور بر شادمانی درونی و رفتار غیرتکانشی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود.
روش کار
 جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کننده زن متقاضی درمان اختلال پیش از قاعدگی به بیمارستان‎ها و کلینیک‎های زنان و زایمان شهرستان ملایر در سال 1395 به تعداد 200 نفر بود. با بهره­گیری از یک طرح آزمایشی کنترل شده، نمونه­ای مشتمل بر 40 نفر از خانم­های متقاضی از جامعه مذکور با روش نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب، و به گونه تصادفی به دو گروه 20 نفری گروه کنترل و گروه آزمایش در نظر گرفته شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه­های پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرجیل و مقیاس تکانشگری بارت و همکاران بود (1). کلیه آزمودنی­ها ابتدا پرسشنامه‎های فوق را تکمیل کردند، و گروه آزمایش در دوره­ آموزشی هوشیاری حضور شرکت کردند، اما گروه کنترل ملاقات­های ساده با درمانگر داشتند. داده­ها از پرسشنامه­ها استخراج و با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هشیاری حضور بر افزایش شادمانی درونی و کاهش رفتار غیرتکانشی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی موثر بوده است.
نتیجه­گیری
 مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به دلیل ایجاد نظارت فراشناختی، بر افزایش شادمانی درونی و رفتار غیرتکانشی مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mindfulness of Internal Happiness, Impulsive Behavior in Women with Premenstrual Syndrome

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Khaleghi 1
  • parviz asgari 2
  • Alireza Heydari 3
1 PhD student of Psychology, Borujerd Branc , Islamic Azad University, Borujerd, Iran
2 Assistant professor' of psychology,Department of Psychology, Ahwaz Branch, Islamic Azad University, Ahwaz, Iran
3 Assistant professor of Psychology, Department of psychology,Ahwaz Branch, Islamic Azad University, Ahwaz, Iran
چکیده [English]

Introduction: The prevalence of premenstrual syndrome in the community and its effects on the individual and social function of the patients, and considering the important role of the individual and the social status of women in the society, the purpose of this study was to investigate the effect of awareness training on inner happiness, non-behavioral behavior, attitude Ineffective and anxiety sensation in women with premenstrual syndrome.
Methods: The statistical population consisted of all women referring to the applicant for treatment of premenstrual dysfunction in hospitals and gynecology clinics of Malayer in 2015 in 200 people. Using a controlled experimental design, a sample of 40 female applicants from the community was selected using non-random sampling method and randomly divided into two groups of 20 controls and experimental group were considered. The research tools consisted of Beck and Vismn's Ineffective Attitudes Questionnaire (1988), Beck Anxiety Inventory (1990), Oxford Armil's Happiness Questionnaire (1989), and Impact Scale (Bart et al., 2004). All subjects completed the questionnaires first, and the experimental group participated in the alumni training session, but the control group had simple appointments with the therapist. Data were extracted from questionnaires and analyzed by covariance analysis.
Results: The results of the covariance analysis showed that the awareness of being consciousness was effective in increasing internal happiness, and reducing impulsive behavior, ineffective attitude and anxiety in women with premenstrual syndrome.
Conclusion: Intervention of cognitive therapy based on mind-consciousness due to the establishment of metacognitive monitoring has been effective in increasing internal happiness and decreasing ineffective attitude, anxiety, and impulsive behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • non-affecting behavior
  • Premenstrual Syndrome
  • internal happiness
  • presence

Refrence

  1. Barratt ES, Stanford MS, Kent TA, Alan F. Neuropsychological and cognitive psychophysiological substrates of impulsive aggression. Biol Psychiatr. 1997; 41:1045-61.
  2. Eshaghi H, Ghamari M. The effect of mindfulness technique on premenstrual tiredness in married women of 20-45 years in Tehran.  The 5th International Conference on Psychology and Social Sciences; Tehran, Iran; 2016.
  3. Baer RA. Mindfulness training as a clinical intervention: a conceptual and empirical review. Clin Psychol Sci Pract 2003; 10:125-43.
  4. Bayrami M, Movahedi Y, Alizadeh Goradel J. The efficacy of mindfulness therapy cognitive in reduction on social anxiety and dysfunctional attitude in adolescent’s. Quart J Soc Cognition 2015; 4:41-52.
  5. Beyrami M, Abdi R. The effect of mindfulness-based techniques in reduction of students test anxiety. J Educ Sci 2009; 2:35-54.
  6. Gonda X, Telek T, Juhasz G, Lazary J, Vargha A, Bagdy G. Patterns of mood changes throughout the reproductive cycle in healthy women without premenstrual dysphoric disorders. Progr Neuro Psychopharmacol Biol Psychiatry 2008; 32:1782-8.
  7. Bagherpour M, Khadijeh K. The relationship between happiness and mindfulness with job motivation of teachers. Quart J Educ Psychol Islamic Azad Univ 2017; 7:39-49.
  8. Seligman ME, Steen TA, Park N, Peterson C. Positive psychology progress: empirical validation of interventions. Am Psychol 2005; 60:410.
  9. Rasmussen HN, Scheier MF, Joel B. Greenhouse. 2009. Optimism and physical health: a meta-analytic review. Ann Behav Med 2009; 37:239-56.
  10. Ebrahimi A, Neshatdoost H, Kalantari M, Molavi H, Asadollahi G. Contributions of dysfunctional attitude scale and general health subscales to prediction and odds ratio of depression. J Shahrekord Univ Med Sci 2008; 9:52-8.
  11. Myers DG. The funds, friends, and faith of happy people. Am Psychol 2000; 55:56.
  12. Schwarz N, Strack F. Evaluating one's life: A judgment model of wellbeing'. Subjective Well-Being. Oxford: Pergamon Press; 1991.
  13. Argyle M. The psychology of happiness. London: Routledge; 2013.
  14. Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology: An introduction. flow and the foundations of positive psychology. New York: Springer; 2014. P. 279-98.
  15. Panahi M, Dehghani H. Factors influencing studentsâ happiness, with an emphasis on social participation. J Appl Sociol 2012; 23:1-18.
  16. Delavar A. Probability and practical statistics in psychology and education sciences. Tehran: Roshd Publications; 2013.
  17. Bohlmeijer E, Prenger R, Taal E, Cuijpers P. The effects of mindfulness-based stress reduction therapy on mental health of adults with a chronic medical disease: a meta-analysis. J Psychosomatic Res 2010; 68:539-44.
  18. Goldin PR, Gross JJ. Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion 2010; 10:83.
  19. Kabat‐Zinn J. Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clin Psychol 2003; 10:144-56.
  20. Frewen PA, Evans EM, Maraj N, Dozois DJ, Partridge K. Letting go: Mindfulness and negative automatic thinking. Cognitive Ther Res 2008; 32:758-74.
  21. Ahmadvand Z, Heydarinasab L, Shairi MR. Prediction of psychological well-being based on the comonents of mindfulness. Quart J Health Psychol 2012; 1:2.
  22. van den Akker OB. Coping, quality of life and psychological symptoms in three groups of sub-fertile women. Patient Educ Counsel 2005; 57:183-9.
  23. Brown KW, Ryan RM, Creswell JD. Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychol Inquiry 2007; 18:211-37.
  24. Cardinal RN. Waiting for better things. Psychologist 2004; 17:684-87.
  25. Dalrymple KL, Galione J, Hrabosky J, Chelminski I, Young D, O'Brien E, et al. Diagnosing social anxiety disorder in the presence of obesity: implications for a proposed change in DSM‐5. Depress Anxiety 2011; 28:377-82.
  26. Teasdale JD, Moore RG, Hayhurst H, Pope M, Williams S, Segal ZV. Metacognitive awareness and prevention of relapse in depression: empirical evidence. J Consul Clin Psychol 2002; 70:275.