مدل علّی فرسودگی تحصیلی براساس شایستگی هیجانی- اجتماعی و حمایت تحصیلی: نقش میانجی خودناتوان سازی در دانش آموزان در فرایند آموزش مجازی دوران قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی‎کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه تربیت و مشاوره ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران

4 استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه نقش واسطه‎ای خودناتوان سازی تحصیلی در رابطه بین فرسودگی تحصیلی با شایستگی هیجانی ـ اجتماعی و حمایت تحصیلی در فرایند آموزش مجازی در جریان قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی‎کرونا  بود.
روش کار: به این منظور نمونه‎ای ‎به حجم 343 نفر از جامعه آماری دختران نوجوانان مدارس متوسطه دوم شهر تهران که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند. برای نمونه گیری، از روش خوشه‎ای ‎چند مرحله‎ای ‎استفاده گردید. داده‎های پژوهش از طریق پرسشنامه‎های فرسودگی تحصیلی ماسلاش، خود ناتوان سازی تحصیلی، استاندارد شایستگی هیجانی- اجتماعی زو و جی و حمایت تحصیلی ساندز و پلانک جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده‎ها از طریق روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت و جهت بررسی اثر نقش میانجی بین متغیرهای مورد مطالعه در مدل ساختاری از روش بوت استرپ استفاده شد.
نتایج: یافته‎های پژوهـش حاکی از آن بود که اثر اسـتاندارد مسیر مستقیم  شایسـتگی‎های هیـجانی- اجتـماعی (β= -.097, p> .05) و حمایت‎های تحصیلی (β= -.017, p> .05) بر فرسودگی تحصیلی معنادار نبود، اما اثر استاندارد مسیر غیر مستقیم شایستگی‎های هیجانی- اجتماعی (β=-.028, p<.05) و حمایت‎های تحصیلی (β=-.056, p<.05) با نقش میانجی خود ناتوان سازی تحصیلی بر فرسودگی تحصـیلی معنادار بود. اثر کل متغیرهای شایستگی‎های هیجانی- اجتماعی (β=-.126, p>.05) و حمایت‎های تحصیلی  (β=-.073, p>.05)بر فرسودگی تحصیلی نیز معنادار نگردید.
نتیجه گیری: در نتیجه مدل آزمون شده، مدلی مطلوب برای تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس شایستگی‎های هیجانی- اجتماعی و حمایت‎های تحصیلی با میانجیگری خودناتوان سازی تحصیلی در دختران نوجوان می‎باشد. نتایج این پژوهش می‎تواند مورد استفاده مشاوران و روان شناسان تربیتی قرارگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of The KiSS Cognitive-Behavioral Multicomponent Therapy on Insomnia and Fatigue in Children

نویسندگان [English]

  • Nasim al-Sadat Aghamiri 1
  • Mahshid Izadi 2
  • Afsaneh Ghanbari Panah 3
  • Mozhgan MardaniRad 4
1 PhD student in Counseling Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Education and Counseling Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Training and Counseling, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Counselling, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction
Insomnia is one of the most common sleep disorders in children. Considering the role of this disorder in the formation of behavioral and mental disorders and its comorbid with chronic diseases and the need to pay attention to the treatment of insomnia and fatigue in order to maintain children's health, this study aimed to evaluate the effectiveness of cognitive-behavior multicomponent Therapy, named the KiSS program (Kinder mit Schafstörungen Programm) on insomnia and fatigue in children.
Material and Method
This research method was quasi-experimental with a pre-test -post-test, and follow-up design in experimental and control groups. In order to perform this study among children of 8 to 10 years with insomnia referring to Medical & Psychology Clinic of Shokoufeh in, Tehran, Iran, within July to October 2021, 40 children were selected by the convenience sampling method based on inclusion criteria and were assigned randomly into experimental and control groups (each group including 20 children).The personal information questionnaire, Sleep Disturbance Scale for children (SDSC), Multidimensional Fatigue Scale (MFS) and Child Symptoms Inventory-4 (CSI-4) were used to collect data. The KiSS treatment was applied in the experimental group and cartoon watching in the control group. Due to the decrease in the number of subjects in the implementation phase, the number of children in each group was reduced to 15. The data were analyzed with SPSS software (version 22) using descriptive statistical indicators including mean and standard deviation and inferential statistics indicators including mixed-design ANOVA method.
Results
The results of data analysis showed that the mean scores of insomnia the in the KiSS treatment experimental group in the post-test stage significantly decreased compared to the control group and the changes in the follow-up stage remained stable. The mean scores general, cognitive and sleep fatigue in the KiSS treatment group also increased significantly in the post-test stage compared to the control group and the changes in the follow-up stage remained stable.
Conclusion
Considering to the promising results of KiSS multicomponent therapy, this treatment can be used as one of the intervention methods for improvement of insomnia and fatigue caused by it in children aged 8 to 10 years.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Insomnia
  • Fatigue
  • KiSS Cognitive-Behavior Multicomponent Therapy