واکاوی الگوی پیش زمینه‎های تبلیغات شفاهی در توسعه گردشگری سلامت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

چکیده

مقدمه: گردشگری سلامت یکی از صنعت‎های روبه رشد دنیاست. از این رو هدف اصلی این پژوهش واکاوی الگوی  پیش زمینه‎های تبلیغات شفاهی در توسعه گردشگری سلامت بوده است.
روش کار: در این تحقیق پژوهشگر از رویکرد ترکیبی استفاده کرده است. برای این منظور، در مطالعه اول، برای شناخت مؤلفه‌های الگوی پیش زمینه‎های تبلیغات شفاهی در توسعه گردشگری سلامت از رویکرد داده بنیاد و در مطالعه دوم، به آزمون مدل با استفاده از روش کمی پرداخته شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در مطالعه اول، پروتکل و مصاحبه عمیق، با هیجده مدیر بیمارستان بین الملل و در مرحله بعد، داده‌‎های مورد نیاز بین 384 بیمار توزیع و نتایج توسط نرم افزار ایموس تحلیل‌شده است.
نتایج: محقق با انجام هجده مصاحبه به اشباع نظری و در نهایت 250 کد باز استخراج و بر اساس دیدگاه اشتروس و کوربین تحلیل  و نتایج را در قالب شش بعد اصلی و سی بعد فرعی ارائه شده است.
نتیجه‌گیری: محقق تحقیق خود را در قالب یک مدل شامل شش بعد؛ گردشگری سلامت، ارزش ویژه برند مرکز سلامت، تبلیغات شفاهی،کیفیت خدمات درمانی، گردشگری حلال و نهایتا وفاداری به برند مرکز گردشگری سلامت و سی بعد فرعی ارائه کرده است. همچنین نتایج تحقیق نشان داده است که رضایت از کیفیت درمان و کادر پزشکی و اقامتگاه بیمار و همر اهی تاثیر مثبت و معناداری بر افزایش تبلیغات شفاهی از بیمارستان و مراکز درمانی گردشگری سلامت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Discovering The Consequences Model Of Word Of Mouth Advertising In The Development Of Health Tourism

نویسندگان [English]

  • Mir Mohammad Pakia 1
  • Hossein Shirazi 2
  • Peiman Gafari Ashtiani 3
  • Hossein Janati Far 4
1 Ph.D student of Department of Business Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 Ph.D student of Department of Business Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
3 Associate Professor of Department of Business Management, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
4 Assistant Professor of Department of Industrial Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Health tourism is one of the growing industries in the world. The main goal of this research was discovering the background model of word of mouth advertising in the development of health tourism.
Methods: In this research, the researcher has used a mixed approach. For this purpose, in the first study, in order to know the components of the background model of word of mouth advertising in the development of health tourism from the foundation data approach, and in the second study, the model was tested using a quantitative method. In the first study, the required data collection tool was the protocol and in-depth interview with eighteen hospital managers, and in the next step, the required data was distributed among 384 patients and the results were analyzed by AMOS  software.
Results: The researcher has conducted eighteen interviews to theoretical saturation and finally extracted 250 open codes and based on Strauss and Corbin's point of view, the analysis and results have been presented in the form of six main dimensions and thirty sub-dimensions.
Conclusion: The researcher presented his research in the form of a model including six dimensions, health tourism, brand equity of the health center brand, word of mouth advertising, quality of medical services, halal tourism, loyalty to the therapy center brand , and thirty sub-dimensions. Also, the results of the research have shown that the satisfaction with the treatment and medical staff and the accommodation of the patient and companion has a positive and significant effect on the increase of word of mouth advertising from the hospital and medical centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Health Tourism
  • Grounded Theory
  • Word Of Mouth Advertising