تأثیر درمان کوتاه مدت راه حل مدار بر استرس زنان معلم شهر کاشمر

نویسندگان

1 دکتری مشاوره، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران

چکیده

مقدمه: استرس نقش مهمی‎را در فهم کیفیت و ثبات روابط خانواده بازی
می‎کند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش درمان کوتاه مدت راه حل مدار بر استرس زنان معلم شهر کاشمر بود.
روش کار:  روش تحقیق صورت نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می‎باشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه زنان دارای ناسازگاری زناشویی مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر کاشمر، در سه ماهه اول سال 1397 میباشد که تعداد 40 زن به روش نمونه‎گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) به صورت تصادفی تقسیم شدند. جهت جمع آوری دادهها از مقیاس استرس داس لادیبوند و لادیبون (1995) استفاده شد. پس از انجام مداخله درمانی در گروه آزمایش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
نتایج: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که خانواده درمانی راه حل مدار بر استرس زنان معلم اثرات معنی داری داشت (001/0≥P).
نتیجه گیری: به نظر می‎رسد که رویکرد راه حل مدار می‎تواند بر استرس زنام معلم اثرگذار باشد؛ با این وجود جهت بالا بردن اعتبار بیرونی تحقیق پیشنهاد می‎گردد که تحقیقات بیشتری در این راستا صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Short Term Circuit Therapy on Stress of Teachers Women in Kashmar

نویسندگان [English]

  • Hamed Heydari 1
  • Zeynab Samadi 2
1 Doctor of Counseling, Department of Educational Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 Master's Degree in Clinical Psychology, Department of Psychology, Kashmir branch, Islamic Azad University, Kashmir, Iran
چکیده [English]

Introduction: Stress plays an important role in understanding the quality and stability of family relationships. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effectiveness of short-term stress-based treatment training for female teachers in Kashmir.
Methods: The research method is a semi-experimental type of pre-test - post-test with a control group. The statistical population of this research consists of all women with marital incompatibility who referred to the education and training counseling center of Kashmar city in the first quarter of 2017, which number of 40 women were selected by available and voluntary sampling and divided into two experimental groups (20 people). and control (20 people) were randomly divided. To collect data, Das Ladibond and Ladibon (1995) stress scale was used. After the therapeutic intervention in the experimental group, a post-test was taken from both groups. Multivariate covariance analysis was used to analyze the data.
Results:  The results of covariance analysis showed that solution-oriented family therapy had significant effects on the stress of female teachers (P≥0.001).
Conclusion: It seems that the solution-oriented approach can have an effect on the stress of female teachers; However, in order to increase the external validity of the research, it is suggested that more research be done in this direction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Solution-Oriented Approach
  • Stress
  • Women