اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر عزت‌نفس مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.(نویسنده مسئول

چکیده

مقدمه و هدف: وجود اختلالات رفتاری، هیجانی و عصب- روان‌شناختی در کودکان می‌تواند والدین را فرسوده و آنان را با آسیب‌های روانی، اجتماعی و هیجانی مواجه سازد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر عزت‌نفس مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش فعالی انجام گرفت.
روش‌ کار: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک‌های مشاوره و روان‌پزشکی سطح شهر اصفهان درسال1400 بود. در این پژوهش تعداد 30 مادر دارای کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش فعالی با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 مادر). گروه آزمایش درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی را طی دو ماه در 8 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌ مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس عزت‌نفس (کوپر اسمیت، 1967) بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر عزت‌نفس مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش فعالی تأثیر معنادار داشته (p<0/001) و توانسته منجر به بهبود عزت‌نفس این مادران شود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی با بهره‌گیری از فنونی همانند آموزش خودآگاهی، نحوه کنترل خشم، مدیریت استرس، حل مسئله و تصمیم‌گیری بهنجار می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود عزت‌نفس مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص‌توجه/ بیش فعالی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mindfulness Based Therapy on the Self-esteem in the Mothers of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder

نویسندگان [English]

  • Vajiheh sadat Emam Jomezadeh 1
  • gholamreza manshaei 2
1 Master's student in psychology, Islamic Azad University, Isfahan branch (Khorasgan), Isfahan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran. (Corresponding author)
چکیده [English]

Introduction and purpose: Tendency to addiction in adolescents and not paying enough attention to it, can lead them to high-risk and addictive behaviors and leave irreparable harm. according to this the present study was conducted to investigate the effectiveness of mindfulness based therapy on the self-esteem in the Mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder.
Methodology: The present study was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up stage design. The statistical population included secondary high school students with addiction tendency in the academic year 2019-20. 30 Mother of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder were selected through purposive sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 13 mother). The experimental group received ten seventy-five-minute sessions of Mindfulness based therapy during two months. The applied questionnaires in this study included the self-esteem questionnaire (Coopersmith, 1967). The data were analyzed through repeated measurement ANOVA and Bonferroni follow-up test.
Findings: The results showed that the Mindfulness based therapy had significant effect on the Self-esteem of the Mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder (p<0.001) and succeeded in increasing self-esteem in these mothers.
Conclusion: According to the findings of the present study it can be concluded that the Mindfulness based therapy can be used as an efficient method to improve self-esteem in the Mothers of children with attention deficit/hyperactivity disorder through employing techniques such as teaching self-awareness, the manner of anger control, stress management, problem solving, and normal decision making.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness based therapy
  • self-esteem
  • attention deficit/hyperactivity disorder