تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق کارکردهای اجرایی، سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی،واحد خوی،دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران(نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق کارکردهای اجرایی، سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی بود. پژوهش حاضر به روش همبستگی و در گروه طرح های علّی غیرآزمایشی به روش تحلیل مسیر است که به بررسی روابط علّی غیرآزمایشی از طریق همبستگی بین آنها می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر ابتدایی پایه ششم مدارس دولتی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 240 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایـی(بریف)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و آولیو(2007)، پرسشنامه درگیری تحصیلی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۴) بود. نتایج به دست آمده با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که در کل نمونه، همه ضرایب مسیرهای بین متغیرها از لحاظ آماری معنی دار بودند. در این مدل، تأثیرکارکردهای اجرایی، سرمایه روانشناختی و درگیری تحصیلی متغیر(برونزا) بر پیشرفت تحصیلی)متغیر درونزا(، مثبت و معنی دار بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a model for students' academic progress through executive functions, psychological capital and academic engagement

نویسندگان [English]

  • Turan Khalili 1
  • Heydar Ali Zareie 2
  • Malek Mirhashmi 3
1 PhD student in Educational Psychology, Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Khoi Branch, Islamic Azad University, Khoi, Iran (corresponding author)
3 Associate Professor, Department of Psychology, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to develop a model for students' academic progress through executive functions, psychological capital and academic engagement. The current research is based on the correlation method, and in the group of non-experimental causal designs, it is based on the path analysis method, which examines the non-experimental causal relationships through correlation between them. The statistical population of the research included all the sixth grade elementary school girls of public schools in the 4th education region of Tehran in the academic year of 1400-1401. Sample size based on Morgan's table, 240 students were selected by random cluster sampling method. The research tools included the behavioral rating questionnaire of executive functions (BRIEF), the psychological capital questionnaire of Luthans and Olive (2007), the academic engagement questionnaire and the academic progress questionnaire of Pham and Taylor (1994). The results obtained using structural equation modeling showed that in the whole sample, all path coefficients between variables were statistically significant. In this model, the effect of executive functions, psychological capital and academic involvement (exogenous variable) on academic progress (endogenous variable) was positive and significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic achievement
  • executive functions
  • psychological capital and academic involvement