اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر امید به تحصیل بر سرسختی تحصیلی و هوش هیجانی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

3 گروه روانشناسی تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ، ایران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر امید به تحصیل بر سرسختی تحصیلی و هوش هیجانی دانش-آموزان پایه دوازدهم بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش‌شناسی جزء طرح‌های نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، همه دانش‌آموزان دختر پایه دوازدهم دبیرستان‌های سطح شهر همدان بودند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 30 نفر از دانش‌آموزان با سرسختی تحصیلی پایین انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه‌ 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه‌ای برنامه مبتنی بر امید به تحصیل آموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پرسشنامه‌ سرسختی تحصیلی بنیشک و لوپز را تکمیل کردند. داده‌ها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته بررسی شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات متغیر سرسختی تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پس‌آزمون و پیگیری افزایش معناداری داشته است.
نتیجه‌گیری: بنابراین، برنامه آموزشی مبتنی بر امید به تحصیل بر افزایش سرسختی تحصیلی دانش‌آموزان اثربخش بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of educational program based on hope to study on academic persistence and emotional intelligence of twelfth grade students

نویسندگان [English]

  • Zahra Ebrahimi 1
  • Ahmad Sohrabi 2
  • Yahya Yarahmadi 2
  • Houshang Jadidi 3
1 PhD student, Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
2 Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Department of Educational Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of the educational program based on the hope of learning on the academic persistence and emotional intelligence of the twelfth grade students.
Method: In terms of methodology, the current research is part of the semi-experimental designs of pre-test, post-test and follow-up with a control group. The statistical population of the research was all 12th grade female high school students in Hamedan city who were studying in the academic year 2008-2019. 30 students with low academic tenacity were selected from this population using the purposeful sampling method and randomly replaced in two groups of 15 people, experimental and control. The experimental group was taught 10 90-minute sessions of the program based on hope for education. The members of both groups completed the pre-test, post-test and follow-up questionnaires of Benishek and Lopez's academic tenacity in all three stages. The data were also analyzed by mixed variance analysis.
Findings: The findings showed that the mean scores of the academic tenacity variable in the experimental group compared to the control group increased significantly in the post-test and follow-up phase.
Conclusion: Therefore, the educational program based on the hope of learning has been effective in increasing the academic tenacity of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hope for education
  • educational program
  • academic tenacity