اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر آسیب‌های تعاملی بین‌فردی زوجین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

2 استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران(نویسنده مسئول)

3 استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

4 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر آسیب‌های تعاملی بین‌فردی زوجین انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره شهرستان فریدونشهر در سال 1398 بودند که در پرسشنامه آسیب‌های تعاملی بین‌فردی به طور معناداری نمرات بالاتر از میانگین کسب کرده بودند. در این پژوهش تعداد 30 زوج با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (در هر گروه 15 زوج). گروه آزمایش مداخله درمان شناختی- رفتاری را طی دو نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه آسیب‌های تعاملی بین‌فردی (محقق ساخته) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان شناختی- رفتاری بر آسیب‌های تعاملی بین‌فردی زوجین تأثیر معنادار دارد (p<0/001). بدین صورت که این درمان توانسته منجر به کاهش آسیب‌های تعاملی بین‌فردی زوجین شود. براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که درمان شناختی- رفتاری با تکیه بر پیگیری افکار خودکار برای شناسایی باورهای بنیادی، آموزش شیوه‌های رفتاری و خطاهای شناختی و افکارناکارآمد می‌تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش آسیب‌های تعاملی بین‌فردی زوجین مورد استفاده گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Cognitive- Behavioral Therapy on the Couples’ Interpersonal Interactive Damages

نویسندگان [English]

  • zohreh pashaei 1
  • seyyed ahmad ahmadi 2
  • maryam alsadat fatehi zadeh 3
  • floor khayatan 4
1 PhD Student in Counseling, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran.
2 Professor of Counseling Department, School of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran (Responsible Author)
3 Professor of Counseling Department, School of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran.
4 Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to effectiveness of cognitive- behavioral therapy on the couples’ interpersonal interactive damages. the present study was conducted to investigate the efficacy of intimate relationship skills combined package and training marriage enrichment on the couples’ interpersonal interactive damages. The current study was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up period. The statistical population of the present study included the couples attending consultation centers in the town of Fereidounshahr in 2019 who got significantly higher-than-the-mean scores in the questionnaire of interpersonal interactive damages. 30 couples were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 15 couples). The experimental group received twelve ninety-minute intervention sessions of cognitive-behavioral therapy during two and half months. The applied questionnaire in this study included interpersonal interactive damages questionnaire (researcher-made). The data taken from the study were analyzed through repeated measurement ANOVA. The results revealed that the cognitive-behavioral therapy have significant effect on the couples’ interpersonal interactive damages (p<0.001) in a way that this type of training succeeded in decreasing the couples’ interpersonal interactive damages. The findings of the present study showed that cognitive- behavioral therapy can be used as an efficient method to decrease the couples’ interpersonal interactive damages through employing automatic thoughts to identify fundamental beliefs, teach behavioral methods and cognitive errors and negative thoughts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interpersonal interactive damages
  • cognitive- behavioral therapy
  • couples