تدوین مدل ساختاری احساسات شرم و گناه بر اساس سرشت و منش و عاطفه مثبت و منفی با نقش واسطه ای مهارت های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روان شناسی،دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران

4 دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرا

چکیده

مقدمه: امروزه تلاش‌های زیادی برای بررسی عوامل موثر در احساسات شرم و گناه صورت می‌گیرد ولی مقاله حاضر با   هدف تدوین مدل ساختاری احساسات شرم و گناه بر اساس سرشت و منش و عاطفه مثبت و منفی با نقش واسطه ای مهارت های اجتماعی انجام شد.
روش کار: این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی، به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی، داده ها کمی و به صورت میدانی انجام می شود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های آزاد در شهر تهران در سال تحصیلی 139۹-139۸ خواهد بود. همچنین روش نمونه­گیری در این تحقیق، تصادفی چند مرحله­ای می باشد. ترتیب مراحل نمونه­گیری به این شکل است که ابتدا لیست دانشگاه های آزاد شهر تهران تهیه و به روش تصادفی ساده چهار دانشگاه انتخاب می شوند. با توجه به نوع پژوهش که بر مبنای مدل یابی و تدوین مدل ساختاری می باشد تعداد نمونه های ۵۰۰ نفری متوسط،  نمونه های ۷۰۰ نفری خوب و ۱۰۰۰ نفری عالی است.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی مورد نظر تدوین مدل ساختاری احساسات شرم و گناه بر اساس سرشت و منش و عاطفه مثبت و منفی با نقش واسطه ای مهارت های اجتماعی از برازش لازم برخوردار است. و مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم در تبیین احساسات شرم و گناه معنی دار است.
 نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج، آموزش عاطفه مثبت باعث کاهش احساسات شرم و گناه می شود و به تبع آن باعث افزایش مهارت های اجتماعی می­شود، پیشنهاد  می­گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Develop a causal model of shame and guilt feelings based on temperament and characteristic and positive and negative effects with the mediating role of Social skills

نویسندگان [English]

  • Maryam Maghoomi 1
  • Parvin Kadivar 2
  • Hadi Hashmirazini 3
  • Mojgan Sepah Mansour 4
1 PhD Student in General Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran (Corresponding Author
3 Assistant Professor,Department of psychology,Kharazmi University,tehran Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: There are many attempts today to investigate the factors affecting shame and guilt. The purpose of this study was to develop a structural model of shame and guilt based on the nature and character of positive and negative emotions with the mediating role of social skills.
Material and methods: This research is a fundamental purpose, in terms of how to collect descriptive correlational data, quantitative and field data. The statistical population of this study will be all male and female students of Islamic Azad universities in Tehran in the academic year 1398-1399.The sampling method in this research is multi-stage random. The order of the sampling steps is as follows: First, the list of Tehran's free universities is compiled and four universities are selected randomly. According to the type of research that is based on structural modeling and modeling, the number of samples is moderate, good, good and good. Therefore, in this study a sample of 4 people will be used.
Results: The results showed that the proposed model is suitable for formulating a structural model of shame and guilt feelings based on the nature and character of positive and negative emotions with the mediating role of social skills. And the direct and indirect pathways are important in explaining feelings of shame and guilt.
Conclusion: Based on these results, positive emotion training reduces feelings of shame and guilt and consequently enhances social skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shame and Sin
  • Nature and Character
  • Positive and Negative Affect
  • Social Skills