مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی و فراشناخت بر عملکرد خانواده، کنترل هیجانی و همدلی عاطفی مادران دارای فرزند مبتلا به ADHD

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی عمومی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد

2 استاد یار روانشناسی، هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

3 استادیار روانشناسی، هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد

چکیده

اختلال کمبود توجه بیش فعالی ADHD شایعترین اختلالهای روانپزشکی است که از کودکی آغاز میشود و یک مسئله مهم بهداشت روانی جامعه به حساب می آید. خانواده درمانی، در مورد مشکلات بیش فعالی- نقص توجه، برای کمک به خانواده ها به منظور ایجاد الگوهای سازمان داری برای برخورد و مدیریت کارآمد در رابطه با کودک، متمرکز است. این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی و فراشناخت بر عملکرد خانواده، کنترل هیجانی و همدلی عاطفی مادران دارای فرزند مبتلا به ADHD انجام گرفت . پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و از نوع شبه آزمایشی با سه گروه 16 آزمون به‌صورت پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش را مادران مهدکودک‌های شهر بجنورد تشکیل شد. از جامعه‌ی آماری تعداد 48 نفر، به‌صورت روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت انتصاب تصادفی به دو گروه آزمایشی تخصیص داده شد. در ابتدا از هر دو گروه پیش‌آزمون اخذ ‌گردید که شامل پرسشنامه تجدیدنظر شده حل مسئله اجتماعی، پرسشنامه مهار هیجانی و پرسشنامه همدلی بود. نتایج نشان می دهد که پس از تعدیل میانگین های پیش آزمون، تفاوت معنی داری بین میانگین گروههای آزمایش و کنترل در پس آزمون وجود دارد. به عبارت دیگر، درمان ذهن آگاهی و فراشناخت باعث بهبود در عملکرد خانواده، همدلی و کنترل هیجانی مادران دارای کودک بیش فعال شده و تاثیر مطلوبی روی آنها به جا گذاشته است. به طور کلی با توجه به نتایج بدست آمده می توان اظهار داشت که روشهای درمانی روی متغیرهای مورد بررسی اثربخش بوده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of mindfulness and metacognition therapy on family functioning, emotional control and emotional empathy of mothers with children with ADHD

نویسندگان [English]

  • Masoome Yazdani 1
  • Mahdi Ghasemi Motlagh 2
  • Abolfazl Bakhshipour 3
1 Department of General Psychology, Bojnord Branch, Bojnord Islamic Azad University
2 Assistant Professor of Psychology, Faculty of Islamic Azad University, Bojnord Branch
3 Assistant Professor of Psychology, Faculty of Islamic Azad University, Bojnord branch
چکیده [English]

Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD is the most common psychiatric disorder that begins in childhood and is an important public mental health issue. Family therapy focuses on hyperactivity-attention deficit disorder to help families develop organizational patterns for effective coping and management of the child. This study was conducted to compare the effectiveness of mindfulness and metacognition therapy on family functioning, emotional control and emotional empathy of mothers with children with ADHD. The present study was an applied and quasi-experimental study with three groups of 16 tests as pretest-posttest. The statistical population of this study was the mothers of kindergartens in Bojnourd. From the statistical population, 48 people were selected by purposive sampling method and randomly assigned to two experimental groups. Initially, a pre-test was taken from both groups, which included a revised social problem-solving questionnaire, an emotional control questionnaire, and an empathy questionnaire. The results show that after adjusting the pre-test means, there is a significant difference between the means of the experimental and control groups in the post-test. In other words, the treatment of mindfulness and metacognition has improved family functioning, empathy and emotional control of mothers with hyperactive children and has had a positive effect on them. In general, according to the obtained results, it can be stated that the treatment methods have been effective on the studied variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Hyperactivity
  • Emotional empathy
  • Emotion control
  • Family performance