مقایسه اثربخشی آموزش تکنیک‌های فرزندپروری و مهارت‌های زندگی بر کیفیت زندگی مادران دارایفرزند با اختلال ADHD

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه عدالت، تهران، ایران

2 دانشیار روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

3 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران

4 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران.

چکیده

مقدمه: وجود فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش-فعالی در خانواده‌ها می‌تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی در مادران این کودکان شود. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تکنیک‌های فرزندپروری و مهارت‌های زندگی بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی اجرا شد.
روش کار: به این منظور به کلینیک های روانشناسی شهر تهران مراجعه و 45نفر از کودکان 6 تا 12 ساله مراجعه کننده که با استفاده از مقیاس کانرز (فرم والدین) تشخیص اختلال ADHD گرفتند به شیوه نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به سه گروه 15 نفری تقسیم شدند. ابتدا بر روی سه گروه پرسشنامه کیفیت زندگی اجرا شد. سپس مادران یک گروه تحت آموزش تکنیک‌های فرزندپروری، مادران گروه دیگر تحت آموزش مهارت‌های زندگی و مادران گروه آخر تحت آموزش ترکیبی (تکنیک‌های فرزندپروری و مهارت‌های زندگی) قرار گرفتند. در آخر برای هر سه گروه این پرسشنامه مجددا اجرا شد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که کیفیت زندگی سه گروه تفاوت معنادار داشتند به این صورت بود که افرادی که تحت آموزش مهارت‌های زندگی بودند کیفیت زندگیشان به طور معنادار از کسانی که تحت آموزش تکنیک‌های فرزندپروری و یا ترکیبی بودند بالاتر رفته بود.
نتیجه‌گیری: به منظور بهبود کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با اختلال ADHD پیشنهاد می‌شود از آموزش مهارت‌های زندگی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of teaching parenting techniques and life skills on the quality of life of mothers with children with ADHD

نویسندگان [English]

  • Mehrnaz Mandegarnikou 1
  • Ali asghar Asgharnejad 2
  • Hasan Ahadi 3
  • Maryam Kalhornia Golkar 4
1 PhD student in clinical psychology, Adalat University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (Corresponding author)
3 Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran.
چکیده [English]

abstract
Introduction: This research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of teaching parenting techniques and life skills on the quality of life of mothers with children with ADHD.
Methodology: For this purpose, 45 children from 6 to 12 years of age who were diagnosed with ADHD using the Connors scale (parent form) were referred to psychological clinics in Tehran and were selected by available sampling and divided into three groups of 15. They were divided. First, the quality of life questionnaire was implemented on three groups. Then the mothers of one group were trained in parenting techniques, the mothers of another group were trained in life skills, and the mothers of the last group were trained in combined training (parenting techniques and life skills). Finally, this questionnaire was re-administered for all three groups and the results were analyzed.
Results: The results of covariance analysis showed that the quality of life of the three groups had a significant difference, that is, the quality of life of the people who were trained in life skills was significantly higher than those who were trained in parenting techniques or combined.
Conclusion: In order to improve the quality of life of mothers with children with ADHD, it is suggested to use life skills training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • inattention/hyperactivity
  • quality of life
  • parenting techniques
  • life skills