بررسی اثر بخشی یک دوره بازی‌های ویدیویی فعال بر شایستگی حرکتی و لذت از فعالیت بدنی در کودکان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: اختلال کمبود توجه- بیش فعالی یک وضعیت عصبی رشدی است و اگر مشکلات کودکان مبتلا به این اختلال با مداخلات به موقع پیشگیری و درمان نشود، در بزرگسالی، سطح سلامت جسمانی و روانی پایینی خواهند داشت. هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی یک دوره بازی‌های ویدیویی فعال بر شایستگی حرکتی و لذت از فعالیت بدنی در کودکان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان پسر 8 تا 10 ساله (پایه دوم، سوم و چهارم ابتدایی) مدارس شهرستان خوی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. که از بین آنها تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان واجد شرایط بر اساس مقیاس درجه‌بندی کانرز فرم والدین، نظر روانپزشک و معیارهای ورود به پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه لذت از فعالیت بدنی مور و همکاران (2009)، و آزمون شایستگی حرکتی نسخه سوم (3TGMD-) استفاده شد. شرکت کنندگان گروه تجربی، مدت 8 هفته و هر هفته 5 روز و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به بازیهای ویدیویی فعال پرداختند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 05/۰ و با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۴ تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که بازیهای ویدیویی فعال باعث بهبود شایستگی حرکتی (001/0>p) و همچنین افزایش سطح لذت از فعالیت بدنی در کودکان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی شد (001/0>p).
نتیجه‌گیری: به طور کلی بر اساس نتایج پژوهش حاضر انجام بازیهای ویدئویی فعال می‌تواند در بالا رفتن سطح شایستگی حرکتی در کودکان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی موثر باشد. همچنین انجام این بازیها می‌تواند با بالا بردن سطح لذت از فعالیت بدنی، منجر به پایبندی این کودکان به بازی و به دنبال آن کاهش عوارض ناشی از بی‌تحرکی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effectiveness of a Course of Active Video Games on Motor Competence and Enjoyment of physical Activity in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder

نویسنده [English]

  • Maryam Faraeen
Assistant Professor Department of Physical Education, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction: Background and purpose: Lack of coordination and anxiety are major Attention deficit hyperactivity disorder is a neurodevelopmental condition, and if children with this disorder are not prevented and treated with timely interventions, they will have a low level of physical and mental health in adulthood. The aim of this study was to investigate the effectiveness of a course of active video games on motor competence and enjoyment of physical activity in children with attention deficit hyperactivity disorder.
Methods: The method of the current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this study consisted of 8-10-year-old male students (second, third, and fourth grade) of schools in Khoy city in the academic year of 1401-1400. Among them, 30 eligible students were selected and participated in the research based on the Connors rating scale of the parent form, the psychiatrist's opinion and the criteria for entering the research. To collect data, the enjoyment of physical activity questionnaire of Moore et al. (2009) and the motor competence test third edition (TGMD-3) were used. The participants of the experimental group played active video games for 8 weeks, 5 days a week, and each session lasted 60 minutes. The data were analyzed using the analysis of covariance test at a significance level of 0.05 and with SPSS version 24 software.
Results: : The results showed that active video games improved motor skills (p<0.001) and increased the level of enjoyment of physical activity in children with attention deficit hyperactivity disorder (p<0.001).
Conclusion: In general, based on the results of the present study, playing active video games can be effective in increasing the level of motor skills in children with attention deficit hyperactivity disorder. Also, playing these games can lead to the adherence of these children to the game by increasing the level of enjoyment of physical activity and then reducing the complications caused by inactivity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Active video games
  • Motor Competence
  • Enjoyment of Physical Activity
  • Attention Deficit Hyperactivity Disorder