طراحی الگوی پیش زمینه های تبلیغات شفاهی در توسعه بازاریابی گردشگری سلامت (مطالعه موردی بیمارستان های سلامت مستقر در شهرتهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

4 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

چکیده

مقدمه: گردشگری سلامت به شکل امروزی، یک پدیده نوظهور است که در آن شهروندان، در جستجوی خدمات پزشکی با کیفیت بالا و ارزان به مقصدهای دیگر (که بسیاری از آنها کشورهای کمتر توسعه یافته هستند) سفر می کنند.
روش کار: در این تحقیق پژوهشگر از رویکرد ترکیبی استفاده کرده است. برای این منظور، در مطالعه اول، برای شناخت مؤلفه‌های الگوی پیش زمینه های تبلیغات شفاهی در توسعه بازاریابی گردشگری سلامت از رویکرد داده بنیاد و در مطالعه دوم، به آزمون مدل با استفاده از روش کمی پرداخته شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در مطالعه اول، پروتکل و مصاحبه عمیق، با هجده مدیر بیمارستان بین الملل و در مرحله بعد، داده‌ های مورد نیاز بین 384 بیمار توزیع و نتایج توسط نرم افزار ایموس تحلیل‌شده است.
نتایج: محقق با انجام هجده مصاحبه به اشباع نظری و در نهایت 250 کد باز استخراج و بر اساس دیدگاه اشتراوس و کوربین تحلیل  و نتایج را در قالب شش بعد اصلی و سی بعد فرعی ارائه شده است.
نتیجه‌گیری: محقق تحقیق خود را در قالب یک مدل شامل شش بعد؛ گردشگری سلامت، ارزش ویژه  برند مرکز سلامت، تبلیغات شفاهی،کیفیت خدمات درمانی، گردشگری حلال و نهایتا وفاداری به برند مرکز گردشگری سلامت و سی بعد فرعی ارائه کرده است. همچنین نتایج تحقیق نشان داده است کیفیت خدمات درمانی بر گردشگری سلامت، گردشگری سلامت روی ارزش ویژه برند، ارزش ویژه برند روی تبلیغات شفاهی، وفاداری به برند مرکز سلامت روی ارزش ویژه برند و گردشگری حلال روی ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معناداری داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the antecedents model of word of mouth in development of health tourism marketing (A case study of health hospitals located in Tehran)

نویسندگان [English]

  • Mir Mohammad Pakia 1
  • Hossein Shirazi 2
  • Peyman Ghafari Ashtiani 3
  • Hossein Jannati Far 4
1 Ph.D student of Department of Business Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 Assistant Professor of Department of Technology Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran. (Corresponding Author)
3 Associate Professor of Department of Business Management, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
4 Assistant Professor of Department of Industrial Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Introduction:Health tourism in its present form is an emerging phenomenon in which citizens travel to other destinations (many of which are less developed countries) in search of high-quality and inexpensive medical services.
Method: In this research, the researcher has used  mixed method approach. For this purpose, in the first study, in order to know the components of the background model of word of mouth in the development of health tourism,marketing grounded theory has been used , and in the second study, the model was tested using quantitative method. The data collection tools used in the first study were  protocol and in-depth  interviews with eighteen international hospital managers, and in the next step, the required data were distributed among 384 patients and the result was analyzed by AMOS software.
Results: The researcher conducted eighteen interviews , reached to theoretical saturation and finally extracted 250 open codes and analyzed  based on Strauss and Corbin's point of view, the analysis and results were presented in the form of six main dimensions and thirty sub-dimensions.
Conclusion: The researcher conducted his research in a form of a model including six dimensions; Health tourism,health center brand equity,word of mouth,medical service quality,halal tourism, and finally health tourism center brand loyalty  and thirty sub-dimensions. Also, the research results have shown that medical service quality has a positive and significant effect on health tourism, health tourism on brand equity, brand equity on word of mouth,health center brand loyalty on brand equity, and halal tourism on brand equity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Health Tourism
  • Medical service quality
  • Brand equity
  • Word of mouth