مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی و خود تنظیمی هیجانی بر میزان خلاقیت دانش آموزان سال دوم دبیرستان متوسطه شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرن، ایران

2 دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران (نویسنده مسئول)

3 استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: مقایسه رویکردهای روان نشاسی در جهت اثربخشی بهتر یکی از موضوعات مورد علاقه محققان می باشد؛ در این راستا هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی و خود تنظیمی هیجان بر میزان خلاقیت دانش آموزان می باشد.
روش کار:  روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه مقطع دوم شهر تهران بودند. نمونه آماری این پژوهش شامل 45 دانش‌آموز دختر مهارت‌های مثبت اندیشی (15 نفر)، خودتنطیمی هیجانی (15 نفر)  و گروه کنترل ) 15 نفر) می‌باشد. روش نمونه گیری در دسترس بود. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ خلاقیت عابدی بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس و آزمون تحلیل اندازه‌گیری مکرر چند متغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که در هر دو گروه آزمایش میانگین­های نمرات مربوط به خلاقیت در مرحله پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون معنی­دار می­باشد و این افزایش برای هر دو گروه تا مرحله پیگیری نیز تداوم داشته است (05/0≥P).
نتیجه گیری: به نظر می‌رسد که مهارت‌های مثبت اندیشی و خودتنطیمی هیجانی بر تمامی مؤلفه‌های خلاقیت دانش‌آموزان اثرگذار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of teaching positive thinking and emotional self-regulation skills on the level of creativity of second year secondary school students in Tehran

نویسندگان [English]

  • Seyyedeh Sahar Hosseini Mashli 1
  • Mehrnaz Azadyekta 2
  • Fariborz Dortaj 3
1 PhD student, Department of Educational Psychology, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran (Corresponding Author)
3 Professor, Department of Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: Comparing psychodynamic approaches for better effectiveness is one of the topics of interest to researchers; In this regard, the aim of this research is to compare the effectiveness of teaching positive thinking skills and emotional self-regulation on the creativity of students.
Methods: The research method is semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population was the students of girls' high schools of the second level in Tehran. The statistical sample of this research includes 45 female students with positive thinking skills (15 people), emotional self-regulation (15 people) and the control group (15 people). Sampling method was available. The research tool was Abedi's creativity questionnaire. Data analysis was done using descriptive and inferential statistics, including mean and standard deviation, covariance analysis, and multivariate repeated measurement analysis test using SPSS version 25 software.
Results:  The results showed that in both test groups, the average scores related to creativity in the post-test stage were significant compared to the pre-test, and this increase continued for both groups until the follow-up stage (P≤0.05).
Conclusion: It seems that the skills of positive thinking and emotional self-regulation have an effect on all the components of students' creativity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive Thinking Skills
  • Emotional Self-Regulation
  • Creativity
  • Students