ارائه و آزمون مدل برنامه‌ریزی استراتژیک بازارگرا بر تدوین استراتژی های شرکت‌های کوچک و متوسط با درنظر گرفتن قابلیت های استراتژیک در حوزه سلامت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

در این تحقیق به طراحی مدلی جهت تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک بازارگرا در شرکت های کوچک و متوسط (SME) با مطالعه موردی شرکت های سلامت محور پرداخته شده است. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی) بوده است. در بخش کیفی تحقیق مهمترین مؤلفه‌های تشکیل دهنده مدل پارادایمی برنامه‌ریزی استراتژیک بازارگرا شناسایی شد. برای انجام این کار از طریق نمونه گیری هدفمند، 15 نفر از اساتید دانشگاه ،کارشناسان، متخصصان در حوزه بازاریابی و برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی بنگاههای کوچک و متوسط انتخاب شدند و با آنها مصاحبه عمیق انجام شد. در نهایت داده های مصاحبه ها با استفاده از روش داده بنیاد تجزیه و تحلیل شدند. سپس پرسشنامه تحقیق بر اساس نتایج بخش کیفی، طراحی و بین نمونه های تحقیق در بخش کمی توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. با توجه به نتایج جدول فوق، فرایندهای R&D با ضریب مسیر 50/0، ارزش های عالی مالک/ مدیر با ضریب مسیر 23/0، سرمایه انسانی / استراتژیک با ضریب مسیر 27/0 و قابلیت های استراتژیک با ضریب مسیر 07/0 بر تدوین استرتژی های شرکتی تاثیر دارند. طبق آمار بدست آمده فرایندهای R&D در این بین بیشترین تاثیر را بر تدوین استرتژی های شرکتی داشته است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد برنامه‌ریزی استراتژیک بازارگرا در SME ها می تواند از طریق فعالیت های بازارگرایی و بکارگیری قابلیت های پویای بازارگرایی به تبع آن افزایش اثربخشی استراتژیک و درنتیجه بالابردن تاب آوری سازمانی، منجر به بهبود عملکرد SME های شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting and Testing the Model of Market-Oriented Strategic Planning Dimensions on Formulation of Strategies in Small and Medium Enterprises by Considering Strategic Capabilities in the Field of Health

نویسندگان [English]

  • Mahshid Ahmadi 1
  • Bahram Khairi 2
  • Behrooz Ghasemi 3
1 Ph.D Candidate, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

the design of a model for developing market-oriented strategic planning in small and medium enterprises (SME) was discussed with the case study of Tuan Andishan Aymansaz Fakher Company. The research methodology was based on mixed research (qualitative and quantitative). In the qualitative part of the research, the most important components of the paradigmatic model of market-oriented strategic planning were identified. To do this through targeted sampling, 15 university professors, experts, specialists in the field of marketing and strategic marketing planning of small and medium enterprises were selected and in-depth interviews were conducted with them. Finally, the data from the interviews were analyzed using Grounded Theory. Then, the research questionnaire was designed based on the results of the qualitative section and distributed among the research samples in the quantitative section. In order to analyze the questionnaire data, the method of structural equations with partial least squares approach was used. According to the results of the above table, R&D processes with a path coefficient of 0.50, excellent values of the owner/manager with a path coefficient of 0.23, human/strategic capital with a path coefficient of 0.27 and strategic capabilities with a path coefficient 0.07 have an impact on the formulation of corporate strategies. R&D processes have had the greatest impact on the formulation of corporate strategies. market-oriented strategic planning in SMEs can lead to the improvement of SMEs' performance through market-oriented activities and the use of dynamic market-oriented capabilities, as a result, increasing strategic effectiveness and, as a result, increasing organizational resilience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market oriented strategic planning
  • Small and Medium Enterprises
  • Health field