بررسی تقویت عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی بر خود نظم بخشی دانش آموزان دوره متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران

2 دانشیار، گروه روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.

4 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی توانبخشی عصب روان‌شناختی کارکردهای اجرایی بر بهبود خود نظم بخشی دانش آموزان انجام شد.
روش کار: طرح پژوهش حاضر از توع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری و همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کل دانش‌آموزان پسر پایه متوسطه مشغول به تحصیل در سال 1400-1399، در شهر ورامین بود. بدین منظور، تعداد 20 دانش آموز در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی به روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل(10 نفر) جایگزین شدند. و به پرسشنامه خود نظم بخشی بوفارد و همکاران (1995) پاسخ دادند. آزمون مورد استفاده تحلیل کواریانس چند متغییری بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمره خود نظم بخشی از زمان قبل از مداخله (میانگین قبل از مداخله 50/20 با انحراف معیار 5/63) تا دوره پی گیری (با میانگین 55/50 و انحراف معیار 5/94) بود که از نظر آماری معنی دار می باشد (05/0P≤).
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی می­توان گفت که اثربخشی توانبخشی عصب روان‌شناختی کارکردهای اجرایی می تواند بر بهبود خود نظم بخشی دانش آموزان موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating neuropsychological enhancement of executive functions on self-discipline of secondary school students

نویسندگان [English]

  • Amir Najjar 1
  • Alireza Pirkhaefi 2
  • Davood Manavipour 3
  • Vahid Nejati 4
1 Ph.D. student in educational psychology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran. (Corresponding Author)
3 Associate Professor, Department of Psychology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
4 Associate Professor of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted in order to investigate the effectiveness of neuropsychological rehabilitation of executive functions on the improvement of students' self-discipline.
Methods: The design of the current research was a semi-experimental design with a pre-test, post-test and follow-up design, along with a control group. The statistical population of the research included all high school male students studying in Varamin city in 2019-1400. For this purpose, the number of 20 students in mathematics, experimental and humanitarian fields were replaced by random sampling in two experimental (10 people) and control (10 people) groups. and responded to the self-regulation questionnaire of Bouffard et al. (1995). The test used was multivariate analysis of covariance. Research data were analyzed using SPSS version 26 software.
Results: The results showed that the average score of self-discipline was part of the time before the intervention (mean before the intervention was 20.50 with a standard deviation of 63.5) until the follow-up period (with a mean of 50.55 and a standard deviation of 94.5). It is statistically significant (P≤0.05).
Conclusion: In general, it can be said that the effectiveness of neuropsychological rehabilitation of executive functions can be effective in improving students' self-discipline.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neuropsychological
  • Self-Discipline
  • Executive Functions