مقایسه اثربخشی روان درمانی انگیزشی و واقعیت درمانی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران

2 استادیار، گروه مشاوره، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران. (نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران. استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

 
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و روان درمانی انگیزشی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان دختر صورت گرفت. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود.  
روش کار:  جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر کاشمر در سال تحصیلی 1402-1401. به منظور انتخاب نمونه پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. بدین ترتیب از بین کسانی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند و داوطلب مشارکت در پژوهش بودند،45 نفر انتخاب شده و به شکل تصادفی در سه گروه گواه(15نفر) روان درمانی انگیزشی(15 نفر) و واقعیت درمانی(15نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه خودپنداره تحصیلی که هرسه گروه آن را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که روان درمانی انگیزشی و واقعیت درمانی، هردو به شکل معناداری باعث بهبود خودپنداره تحصیلی گروه نمونه شدند (05/0≥P). همچنین نتایج نشان داد بین اثربخشی واقعیت درمانی و روان درمانی انگیزشی در متغیر خودپنداره تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0≤P).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه میتواند راهگشای مشاوران و درمانگران در کمک به نوجوانان بوده و اهمیت و کارآمدی روان درمانی انگیزشی و واقعیت درمانی را نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Motivational Psychotherapy and Reality Therapy on students' academic self-concept

نویسندگان [English]

  • Hassan Sarvari 1
  • Hosein Sahebdel 2
  • Majid Ebrahimpour 3
1 Ph.D Student, Department of Educational Psychology, Qaenat branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran
2 Assistant professor, Department of Counseling, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant Professor, Department of Exceptional Children Psychology, Qaenat Branch, Islamic Azad University, Qaenat, Iran. Assistant Professor, Department of Exceptional Children Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of reality therapy and motivational psychotherapy on the academic self-concept of female students.
Methods: The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The studied population consisted of all female students of the second grade of high school in Kashmir city in the academic year of 1402-1401. In order to select the research sample, the purposeful sampling method was used. In this way, 45 people were selected from among those who met the conditions to enter the study and volunteered to participate in the research and were randomly assigned to three control groups (15 people), motivational psychotherapy (15 people) and reality therapy (15 people). The research tool was the academic self-concept questionnaire that all three groups answered in the pre-test and post-test phases. The data was analyzed using analysis of covariance and independent t-test.
Results: The results showed that both motivational psychotherapy and reality therapy significantly improved the academic self-concept of the sample group (P≥0.05). Also, the results showed that there is no significant difference between the effectiveness of reality therapy and motivational psychotherapy in the academic self-concept variable (P≤0.05).
Conclusion: The results of this study can open the way for counselors and therapists to help teenagers and show the importance and efficiency of motivational psychotherapy and reality therapy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivational Psychotherapy
  • Reality Therapy
  • Self-Concept