مقایسه اثربخشی آموزش‌های مدیریت خشم و فرزندپروری بر خوددلسوزی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان شناسی، واحد یادگار امام (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

4 دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت ، ایران

چکیده

زمینه و هدف: امروزه آموزش‌های مدیریت خشم و فرزند‌پروری بر خوددلسوزی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای از مهمترین حوزه‌های پژوهشی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش‌های مدیریت خشم و فرزند‌پروری بر خوددلسوزی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی،از نظر ماهیت داده‌ها شبه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان پسر پنجم و ششم ابتدایی منطقه ۹ ‌تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که ۴۵ نفر با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس درجه‌بندی اختلال نافرمانی مقابله‌ای در کودکان (هومرسن و همکاران، 2006) و خوددلسوزی (نف، 2003) بودند که در پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد استفاده قرار گرفتند. داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس یکراهه در محیط نرم‌افزار Spss نسخه 23 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد گروههای دریافت کننده برنامه آموزشی بر خوددلسوزی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای نسبت به گروه کنترل اثربخش بوده است (5/0( p< همچنین آموزش مدیریت خشم وفرزند‌پروری بر خوددلسوزی دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای تاثیر یکسانی داشت .
نتیجه‌گیری: بنابراین، بکارگیری آموزش‌های فرزندپروری و مدیریت خشم در کنار دوره‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای می‌تواند از بروز، تشدید و تبدیل علائم اختلال نافرمانی مقابله‌ای به سایر اختلال‌ها پیشگیری کند و باعث افزایش خوددلسوزی در دانش‌آموزان گردد
واژه‌های کلیدی: مدیریت خشم، فرزند‌پروری، خوددلسوزی، اختلال نافرمانی مقابله‌ای

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effectiveness of Anger Management and Parenting Training on Self-compassion in Students with Oppositional Defiant Disorder

نویسندگان [English]

  • Souri Moharramzadeh 1
  • Mahboobe Taher 2
  • Hakimeh Aghaei 3
  • Abbas Ali Hosseinkhanzadeh 4
1 Assistant Professor, Department of psychology, Yadegar Imam Khomeini(Rah) Shahr-e Rey Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Background and Purpose:. The aim of this study was to compare the effectiveness of anger management and parenting training on response inhibition, self-pity and selective attention in students with Oppositional Defiant Disorder.
Method: In terms of applied purpose, and in terms of the nature of the data, this study was a quasi-experimental design of pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the study was all fifth and sixth grade male students in District 9 of Tehran in the academic year of 2009-2010. 45 people were selected by convenience sampling method and randomly divided into two experimental groups and one control group. The experimental groups were trained and the control group remained on the waiting list. The instruments used were the confrontational disobedience disorder rating scale in children (Homersen et al., 2006) and self-pity (Nef, 2003), which were used in pre-test and post-test. Data were analyzed by one-way analysis of covariance in Spss software version 23.
Findings: The results showed that the group receiving the anger management and parenting training program on Self-compassion in students with Oppositional Defiant Disorder are not only showed more effectiveness than the control group. Self-compassion and selective attention of students with Oppositional Defiant Disorderare had the same effect as parenting department.
Conclusion: Therefore, the use of parenting and anger management training along with educational courses for students with confrontational disobedience disorder can prevent the occurrence, exacerbation and conversion of symptoms of confrontational disobedience disorder.
Keywords: Anger Management, parenting training, Self-Compassion, Oppositional

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anger Management
  • parenting training
  • Self-Compassion
  • Oppositional Defiant Disorder