تحلیل نقش میانجی تاب آوری تحصیلی و حمایت همسالان در رابطه بین سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای روانشناسی تربیتی، استادیارگروه روانشناسی، واحدبیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران (نویسنده مسئول )

2 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

چکیده

مقدمه
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سرزندگی تحصیلی بر خودکارآمدی دانش آموزان با نقش میانجی حمایت همسالان و تاب آوری تحصیلی می‎باشد.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی می‎باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر قاین بوده که بر مبنای نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 214 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS استفاده گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‎های مارتین و مارش (2013)، لیانگ (2000)، مارتین و مارش (2006) و جیانگ (1999) استفاده گردید که پایایی آنها به وسیله آلفای کرونباخ مورد تأیید‎ قرار گرفت. سرزندگی تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق میانجی گری حمایت همسالان و تاب آوری تحصیلی بر خودکارآمدی دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتایج: نتایج پژوهش حاضر در حوزه خودکارآمدی و توسعه فردی دانش آموزان نوآوری هایی به همراه داشته است و به مسئولان و سیاست گذاران عرصه آموزش کشور در درک تاثیرگذاری سرزندگی تحصیلی، حمایت همسالان و تاب آوری در ارتقا خودکارآمدی کمک می‎کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the mediating role of academic resilience and peer support in the relationship between academic buoyancy and student’s self-efficacy

نویسندگان [English]

  • Samaneh Sadat Tabatabaee 1
  • Amir Dariush Tavassoli 2
1 PhD in educational psychology, Assistant Professor, Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
2 PhD student in Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
چکیده [English]

Introduction
The purpose of this research is to investigate the effect of academic vitality on students' self-efficacy with the mediating role of peer support and academic resilience.
Material and Method
The method of the present research is practical in terms of purpose, and in terms of the method of data collection, it is descriptive of the correlation type. The statistical population of this research is all male students of the first secondary level of Qain city, based on stratified random sampling, 214 of them were selected as a sample. SPSS and Smart-PLS software were used for data analysis. To measure the research variables, Martin and Marsh (2013), Liang (2000), Martin and Marsh (2006) and Jiang (1999) questionnaires were used, and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha. Academic vitality has a positive and significant effect on students' self-efficacy both directly and indirectly through the mediation of peer support and academic resilience.
Results
The results of the present research have brought innovations in the field of self-efficacy and personal development of students and help the officials and policy makers of the country's education in understanding the effectiveness of academic vitality, peer support and resilience in promoting self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic vitality
  • self-efficacy
  • academic resilience
  • peer support
  • first