بررسی تاثیر آموزش مهارت‎های زندگی بر خود نظارتی، سلامت معنوی و خوش بینی تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

2 دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی ‎واحد تهران جنوب دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت‎های ‎زندگی بر خود نظارتی، سلامت معنوی  و خوش بینی تحصیلی می‎باشد. 
روش کار: روش پژوهش حاضر با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دخترو پسر دوره متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 98-99 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه­ای 100 نفر از دانش آموزان (50 دختر و 50 پسر) به عنوان نمونه  انتخاب شدند و به پرسشنامه سلامت معنوی، خودنظارتی و خوش بینی تحصیلی پاسخ دادند. سپس براساس نمره‎های ‎پرسشنامه تعداد 50 نفر از این افراد که در پرسشنامه سلامت معنوی، خوش بینی تحصیلی و خود نظارتی نمره پایین‎تر از نقطه برش را کسب کردند به عنوان نمونه پژوهش حاضرانتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(25 نفر) و آزمایش(25 نفر) جایگذاری شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‎ای آموزش مهارت‎های ‎زندگی را دریافت کردند. اما گروه کنترل آموزشی رادریافت نکردند. پس از پایان آموزش، تجزیه و  تحلیل داده‎ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22 از و با روش تحلیل کوواریانس انجام شد.
نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی باعث افزایش خود نظارتی (001/0p­­> )، سلامت معنوی (001/0p­­>) و خوش بین تحصیلی(001/0p­­>)،  دانش‌آموزان شده است.
نتیجه گیری: آموزش مهارت‎های ‎زندگی بر خودنظارتی، سلامت معنوی و خوش بینی تحصیلی موثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of life skills training on self- monitoring, Spiritual Health and Academic Optimism

نویسندگان [English]

  • Marzieh Hossein panah 1
  • Zahra Sadat Tabatabaei Yeganeh 2
  • Maryam Mousavi 3
1 Master Educational Psychology Kashan university.Kashan, Kashan, Iran.
2 StudentMaster Educational Psychology Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
3 Master Educational Curriculum Islamic Azad University South Tehran Branch Faculty Of Psychology and Educational Sciences,Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
Introduction: The main purpose of the present study was to investigate the effectiveness of life skills training on self-monitoring, spiritual health, and academic optimism.
Methods: The research method was pretest-posttest with control group. The statistical population of the study was all male and female students of secondary school in Karaj in the school year of 99-98. 100 students (50 girls and 50 boys) were selected using cluster sampling method. Spiritual, self-monitoring, and academic optimism responded. Then, based on the questionnaire scores, 50 of those who scored lower on the cut-off point in the spiritual health, academic optimism and self-monitoring questionnaire were selected as the sample of the study and randomly divided into two control groups (n = 25) and Experiments (n = 25) were inserted. The experimental group received eight 90-minute sessions of life skills training. But the control group did not receive the training. After the training, data analysis was done using SPSS22 software and covariance analysis.
Results: The results showed that life skills training increased students' self-supervision (p> 0.001), spiritual health (p> 0.001) and academic optimism (p> 0.001).
Conclusion: Life skills training is effective on self-monitoring, spiritual health and academic-­­optimism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • life skills
  • self-monitoring
  • spiritual health
  • academic optimism