4 .اعتماداهری، ع.، تختیپور، م. )4691 .)بررسی رابطه میزان خودنظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه )دوره
.33-66 ،)4(3 .تهران 2 منطقه( دوم
2 .جلیلیان، س.، عظیم پور، ا.، قلیزاده، ن. )4693 .)پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی در دانشآموزان دوره
متوسطه. دوفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3( 41 ،)421-410.
6 .حاجیعلیزاده، ک.، رفیعیپور، ا.، سماوی، س .ع. )4691 .)بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر
بندرعباس. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 3( 21 ،)16-402
1 .حسینچاری، م.، دهقانیزاده، م.ح. )4694 .)سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده، نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات
.22-13 ،)2(1 ،یادگیری و آموزش
1 .دهقانیزاده، م.ح.، حسینچاری، م.، مرادی، م.، سلیمانی خشاب، ع. )4696 .)سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کالس؛
نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 40(62 ،)60-4.
3 .فرهادی، ه.، قدمپور، ع. ا.، خلیلی گشنیگانی، ز. )4691 .)پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه
علوم پزشکی لرستان. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 9( 1 ،)230-231.
3 .کریمزاده، م.، محسنی، ن.چ. )4611 .)بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران
)گرایشهای علوم ریاضی و علوم انسانی(. مجله مطالعات زنان، 2 ،29-11.
1 .مرادی، م.، دهقانیزاده، م. ح.، سلیمانی خشاب، ع. )4691 .)حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی، نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی
تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 3( 4 ،)4-21.
9 .ناهیدی، م. )4690 .)بررسی رابطۀ جو عاطفی خانواده با شکلگیری ویژگیهای شخصیتی سخت رویی و خودشکوفایی نوجوانان. پایان نامه کارشناسی
ارشد. دانشگاه آزاد اسالمی واحد علوم و تحقیقات تهران
10. Abolmaali, K.H., Rashedi, M., Ajilchi, B. (2014). Explanation of Academic Achievement Based on
Personality Characteristics Psycho- Social Climate of the Classroom and Students’ Academic Engagement in
Mathematics. Open Journal of Applied Sciences, 4, 225-233.
11. Achenbaum, W.A. (2009). A metahistorical perspective on theories of aging. Handbook of Theories of Aging.
New York: Springer.
12. Appleton, J., Christenson, S.L., Kim, D., Reschly, A.L. (2006). Measuring cognitive and psychological
engagement: Validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology. 44(5): 427-445.
13. Askari, S., Kahrizi, S., Kahrizi, M. (2013). The role of self-efficacy and life satisfaction in predicting academic
performance in third grade students in Kermanshah. Journal of School Psychology; 2(1): 155-163.
14. Bergey, B.W., Parrila, R.K., Laroche, A., Deacon, S.H.(2019). Effects of peer-led training on academic selfefficacy, study strategies, and academic performance for first-year university students with and without
reading difficulties. Contemporary Educational Psychology, 56, 25-39.
15. Caraway, K., Tucker, C.M., Reinke, W.M., Hall, C. (2003). Self-efficacy, goal orientation, and fear of failure
as predictors of school engagement in high school students, Psychology in the Schools, 40, 417–427.
16. Carrington, C.C. (2013). Psycho-educational factors in the prediction of academic buoyancy in Second Life®.
Capella University.
17. Casuso-Holgado, M.J., Cuesta-Vargas, A.I., Moreno-Morales, N., Labajos-Manzanares, M.T., Barón-López,
F.J., & Vega-Cuesta, M. (2013). The association between academic engagement and achievement in health
sciences students. BMC medical education, 13(1), 33-40.
18. Chun, H., Dickson, G. (2011). A Psychological Model of Academic performance among Hispanics
adolescents”. Journal youth adolescents, 40: 1581-1594.
19. Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic Buoyancy In Second Level Schools: Insights
From Ireland. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
20. Datu, G.A.D., King, R.B. (2018). Subjective well-being is reciprocally associated with academic engagement:
A two-wave longitudinal study. Journal of School Psychology, 69, 100-110.
21. Duijin, M., Rosenstiel, I.V., Schais, W., Smallenbroek ,C., Dahmen, R. (2014). Vitality and health:A lifestyle
programm for employees .European Journal of inter grieve Medicine, 3(2), 97-102.
22. Dyck, K. T., Holtzman, S. (2013). Understanding humor styles and well-being: The importance of social
relationships and gender. Personality and Individual Differences, 55(1), 53-58.
23. Ellsworth, A. (2009). In retrospect: is youth grade retention associated with selfesteem and self-efficacy in
early adulthood?. International Journal of Adolescence and Youth,15,1-18.
24. Fetsco, T., McClure, J. (2005). Educational psychology: An integrated approach to classroom decisions. Allyn
& Bacon.
25. Finch, D., Peacock, M., Lazdowski, D., Hwang, M. (2015). Managing emotions: A case study exploring the
relationship between experiential learning, emotions, and student performance. The International Journal of
Management Education, 13(1), 23-36.
26. Fredericks, J.A., Blumenfeld, P.C., Paris, A.H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of
the evidence. Review of Educational; Research, 74, 591-598.
27. Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Children's perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing
House, 72(4), 224-230.
28. Jung, K., Zhou, A.Q., Lee, R.M. (2017). Self-efficacy, self-discipline and academic performance: Testing a
context-specific mediation model. Learning and Individual Differences, 60: 33-39.
29. Kostagiolas, P., Lavranos, C., Korfiatis, N. (2019). Learning analytics: Survey data for measuring the impact
of study satisfaction on students' academic self-efficacy and performance. Data in Brief, 25, 104-110.
30. Larson, K.E., Bottiani, J.H., Pas E.T., Kush, J.M., Bradshaw, C.P. (2019). A multilevel analysis of racial
discipline disproportionality: A focus on student perceptions of academic engagement and disciplinary
environment. Journal of School Psychology, 77, 152-167.
31. Lester, D. (2013). Hopelessness in undergraduate students around the world: A review. Journal of affective
disorders, 150(3), 1204-1208.
32. Martin, A.J., Marsh, H.W. (2008). Workplace and academic buoyancy: psychometric assessment and construct
validity amongst school personnel and students, Journal of Psychoeducational Assessment, 26, 168–184.
33. Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated
learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121.
34. Miller, S., Connolly, P., & Maguire, L. K. (2013). Wellbeing, academic buoyancy and educational
achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62, 239-248.
35. Nailing, X. (2010). Family factors and student outcomes. Rand Corporation, Ph.D. ERIC Document
Reproduction Service, Retrieved http://www.eric.ed