اثر بخشی بازی درمانی دلبستگی محور بر خودکارآمدی والدگری مادران و ناگویی هیجانی کودکان در خانواده‌های طلاق در دوران همه‌گیری کووید 19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

2 استادیار گروه مشاوره، ، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران(نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه مشاوره، واحد رودهن دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

مقدمه
حوادث آسیب‌زا مانند طلاق، نقش مهمی در ایجاد ناگویی هیجانی کودکان و خودکارآمدی والدگری دارند و بازی درمانی دلبستگی محور تمرکز همزمان روی هیجانات کودک و کارآمدی والدین دارد. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر دلبستگی، بر ناگویی هیجانی کودکان و خودکارآمدی مادران در خانواده‌های طلاق شهر تهران در سال 1400 و در دوران همه‌گیری کووید 19 بود.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش مادران و کودکان آنها در خانواده های طلاق شهر تهران در سال 1400بودندکه تعداد 48 نفر (24 کودک و 24 مادر) بصورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرارگرفتند.آزمودنی های گروه های آزمایش وکنترل درسه مرحله پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری به مقیاس های ناگویی هیجانی تورنتووخودکارآمدی والدگری دومکا پاسخ دادند.گروه های آزمایش طی 10 جلسه آموزش بازی درمانی مبتنی بر دلبستگی دریافت کردند اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها
یافته‌ها نشان داد، بازی درمانی مبتنی بر دلبستگی باعث بهبود ناگویی هیجانی و مولفه های آن در کودکان و افزایش خودکارامدی والدگری مادران آنها شد(01/0>P). .
نتیجه‌گیری
با توجه به نتایج به دست آمده توجه به این رویکرد در برنامه‌های درمانی و مشاوره‌ای به‌عنوان یک روش مؤثر جهت کاهش ناگویی هیجانی در کودکان و افزایش خودکارآمدی والدگری مادران در خانواده های طلاق می‌تواند مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of attachment-based play therapy on alexithymia of children and their mother’s parental self-efficacy in divorced family in Tehran in covid-19 pandemic

نویسندگان [English]

  • Leyla Zloghadrnia 1
  • PanteA Jahangir 2
  • Farideh Dokaneifard 3
1 PhD student in counselling, department of educational sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad university, Rudehen, Iran.
2 department of educational sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad university, Rudehen, Iran.
3 department of educational sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad university, Rudehen, Iran.
چکیده [English]

Introduction
Traumatic events such as divorce play an important role in causing alexithymia in children and parental self-efficacy. Attachment-based play therapy focuses simultaneously on the child's emotions and parental effectiveness. Aims: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of attachment-based play therapy on alexithymia of children and their mother’s parental self-efficacy in divorced family in Tehran in covid-19 pandemic.
Method
The present study is a quasi-experimental design with pretest, posttest, follow-up group. The statistical population of this study was mothers and their children in divorced families in Tehran in 1400 who responded positively to the invitation for cooperation in the present study in virtual networks. A total of 48 sample (24 children and 24 mothers) were selected by convenience sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental groups received 10 sessions of attachment-based play therapy training but the control group did not receive any intervention. The collected data were analyzed using ANOVA with repeated measure.
Results
The results showed that attachment-based play therapy improved emotional malaise and its components in children and increased their mothers' parenting self-efficacy (P

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attachment-Based Play Therapy
  • Divorce
  • Emotional Dysfunction
  • Parenting Self-Efficacy
1. Amato PR. Children of divorce in the 1990s: an update of the Amato and Keith (1991) meta-analysis. Journal
of family psychology. 2001 Sep;15(3):355.
2. Connolly ME, Green EJ. Evidence-Based Counseling Interventions With Children of Divorce: Implications for
Elementary School Counselors. Journal of School Counseling. 2009;7(26):1-37.
3. Briganti G, Scutari M, Linkowski P. A machine learning approach to relationships among alexithymia
components. Psychiatria Danubina. 2020 Sep 1;32(1):180-7.
4. Terock J, Van der Auwera S, Janowitz D, Wittfeld K, Frenzel S, Klinger-König J, Grabe HJ. Childhood
trauma and adult declarative memory performance in the general population: the mediating effect of
alexithymia. Child abuse & neglect. 2020 Mar 1;101:104311.
5. Norman H, Borrill J. The relationship between self‐ harm and alexithymia. Scandinavian journal of
psychology. 2015 Aug;56(4):405-19.
6. Vance AJ, Pan W, Malcolm WH, Brandon DH. Development of parenting self-efficacy in mothers of high-risk
infants. Early human development. 2020 Feb 1;141:104946.
7. Rix R, Rose J, Roman N. The Contribution of Divorce to Parental-Self Efficacy and Perception of Parenting
among Divorced Parents: A Qualitative Study. Journal of Divorce & Remarriage. 2021 Nov 1:1-4.
8. Buchanan T, LeMoyne T. Helicopter parenting and the moderating impact of gender and single-parent family
structure on self-efficacy and well-being. The Family Journal. 2020 Jul;28(3):262-72.
9. Sundberg B, Ollersjö H, Nilsson K. Child Psychiatric Symptoms and Parental Stress Before and After
Theraplay Treatment.
10. Bagheri P, Eslami F, Rostami M. The effect of educational empowerment of divorced mothers on emotionalbehavioral problems of 7 to 10 year old girls. Education Quarterly, 2017; 5 (17): 24-46.
11. Haimi M, Lerner A. The impact of parental separation and divorce on the health status of children, and the
ways to improve it. J Clin Med Genomics. 2016 Feb 6;4(1):137.
12. Schilling S, French B, Berkowitz SJ, Dougherty SL, Scribano PV, Wood JN. Child–Adult Relationship
Enhancement in Primary Care (PriCARE): A randomized trial of a parent training for child behavior problems.
Academic Pediatrics. 2017 Jan 1;17(1):53-60.
13. Lenton PL. The effectiveness of a Group Theraplay and Sunshine Circles intervention on reducing behavioural
difficulties resulting from early Complex Trauma.
14. Money R, Wilde S, Dawson D. The effectiveness of Theraplay for children under 12–a systematic literature
review. Child and Adolescent Mental Health. 2021 Sep;26(3):238-51.
15. Besharat MA. Alexithymia and interpersonal problems. Foundations of Education. 2009 Oct 23;10(1).
16. Rahimi M, Akrami N, Ghamarani A. The effectiveness of positive parenting program on self-efficacy and
parenting style in mothers of children with internalized and externalized disorders. Clinical Psychology and
Personality. 2021 Mar 21;19(1):93-107.
17. SeyyedSharifi M, NavvabiNezhad Sh, Farzad V. Comparison of the effectiveness of emotion-based approach
and schema therapy on parenting self-efficacy of foster mothers. Journal of Psychological Sciences. 2020; 18
(76): 407-510.
18. Moradi S, Akhani E. Comparison of psychological disorders among the children of divorce and their normal
peers. Rooyesh. 2020; 8 (11) :111-118
19. Chae S. Parental divorce and children’s schooling in rural Malawi. Demography. 2016 Dec 1;53(6):1743-70.
20. Haji Hassani M, Raeisi A. Identifying the factors affecting the harms of parental divorce in boys under mother
custody. Journal of Women Police Studies, 2017; 2018 (26): 5-28.
21. Dowling E, Barnes GG. Working with children and parents through separation and divorce: the changing lives
of children. Bloomsbury Publishing; 2020 Apr 28.
22. Hiles Howard AR, Lindaman S, Copeland R, Cross DR. Theraplay impact on parents and children with autism
spectrum disorder: Improvements in affect, joint attention, and social cooperation. International Journal of Play
Therapy. 2018 Jan;27(1):56.