بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی خودکارآمدی بر رفتار خودآزمایی پستان داوطلبان سلامت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1.استادیار آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه،ایران 2. مرکز تحقیقات

2 دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت،

3 دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،ایران

4 استاد گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

5 استادیار آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه،ایران

10.22038/mjms.2022.54381.3169

چکیده

مقدمه:سرطان پستان یکی از عوامل منجر به مرگ در زنان به شمار می رود. خودآزمایی پستان یک فعالیت مهم جهت بالا بردن شناخت زنان از علائم زودرس سرطان پستان است. لذا هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی خودکارآمدی بر رفتار خودآزمایی پستان داوطلبان سلامت می باشد.
روش کار:این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی بود که روی 78 داوطلب سلامت شهر مشهد انجام شد. شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی بود به طوری که 39 نفر از زنان دو مرکز بهداشتی درمانی، به طور تصادفی در گروه مداخله و شاهد تخصیص یافتند. سپس برنامه آموزشی جهت گروه مداخله طی 4 جلسه اجرا گردید و در گروه شاهد مداخله ای انجام نشد.2 ماه بعد مجددا پرسشنامه مذکور توسط افراد هر دو گروه،تکمیل و مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزارspss نسخه20و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تی مستقل و زوجی، همبستگی پیرسون و اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری 05/0> p در نظر گرفته شد.
نتایج:یافته ها نشان داد بین میانگین نمره خود کارآمدی گروه مداخله (02/5±6/38) و شاهد (8/5±7/34) اختلاف معنی دار آماری وجود دارد(05/0> p). همچنین بین میانگین نمره رفتار خودآزمایی پستان در گروه مداخله و شاهد اختلاف معناداری مشاهده شد(05/0> p).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر الگوی خودکارآمدی بر رفتارخودآزمایی پستان تاثیر مثبت داشت، لذا لزوم انجام مداخلات آموزشی با تاکید بر الگوی خودکارآمدی درحوزه پیشگیری از سرطان پستان ضروری به نظر می رسد.

واژه های کلیدی: سرطان پستان، الگوی خودکارآمدی، خودآزمایی پستان، داوطلبان سلامت

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of training program based on self-efficacy model on breast self-examination behavior of health volunteers

نویسندگان [English]

  • Mohammad hossien Delshad 1
  • Mohammad Vahedian-Shahroodi 2
  • Fahime pourhaji 3
  • Habibollah Esmaily 4
  • Fatemeh Pourhaji 5
1 Department of Public Health Department, School of Health, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran. 2. Health Sciences Research Center, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran
2 Health Sciences Research Center, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran 3.Associate Professor of Health Education andPromotion, Social Determinants of Health Research Center, Department of Health Education and Healt
3 PhD Student of Health Education and Health Promotion, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Iran
4 Department of Epidemiology and Biostatistics, Social Determinants of Health Research center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad,Iran
5 Department of Public Health Department, School of Health, Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences, Torbat Heydariyeh, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Breast cancer is one of the leading causes of death in women. Breast self-examination (BSE) is an important behavior to raise women's awareness of the early symptoms of breast cancer. Therefore, the aim of this study was to determine the effect of an educational program based on the self-efficacy model on breast self-examination behavior in healthy volunteers.
Materials and Methods: In this quasi-experimental study, 78 health volunteers from Mashhad participated and were randomly categorized into two groups (intervention (N=39) and control groups(N=39). Before the performing of the education program the self-report, valid, and reliable questionnaires were completed by groups. Then, the intervention groups received the educational program about the BSE in the form of lecture, group discussion, and questioning and answering in 4 sessions and the non-intervention group did not receive the education. Both groups completed the questionnaires 2 months after the intervention. Data were analyzed using SPSS software version 18 by one-way ANOVA, t student and paired t-test, Pearson and Spearman correlation tests and p≤0.05 considered significant.
Results: The results showed there was a significant difference between the means of self-efficacy score in the intervention (38.6±5.02) and control groups (34.7±5.8) (p <0.001). Also, there was a significant difference between the means of breast self-examination behavior in intervention and control groups (p <0.001).
Conclusion: The results showed that education based on the self-efficacy model had a positive effect on breast self-examination behavior, so it seems necessary emphasizing on self-efficacy model in breast cancer prevention programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Breast cancer
  • Self-efficacy Model
  • Breast self-examination
  • health volunteers