بررسی مقایسه اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی بر عملکرد اجرایی و حافظه دانش آموزان بیش فعال مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی ناحیه 5 شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مشاوره ، گروه روانشناسی ، واحد تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تنکابن ، ایران

2 استادیارگروه روانشناسی، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران

3 استادیار گروه روانشناسی،واحد آیت ا. ...آملی، دانشگاه آزاد اسلامی،آمل،ایران

چکیده

تحقیق حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه‌اماری کلیه‌ی دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر اصفهان در سه ماه سوم سال 1400 تعداد 200 نفر ک به پرسشنامه کانرز والدین(بیش فعالی) پاسخ دادند. 45 نفر از میان 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در سه گروه به طور تصادفی قرار گرفتند و طی سه مرحله ارزیابی به پرسشنامه کانرز والدین، آزمون عملکرد پیوسته (CPT)، آزمون دسته بندی کارت ویسکانسین ( WCST )، مقیاس تکانشگری بارات و خرده مقیاس فراخنای عددی مقیاس هوشی وکسلر کودکان- فرم تجدید نظر شده پاسخ دادند. نتایج حاصل با کمک نرم افزارآماری 26 – spss نشان داد که میانگین سنی دانش‌اموزان شرکت کننده،در گروه-های توانبخشی شناختی 10.33، یکپارچگی حسی 9.86 و کنترل 10.46 سال سن دارند. همچنین،بین میزان اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی برکارکردهای اجرایی و حافظه ‏تفاوت وجود دارد. که بین هر دو گروه مداخله با با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد ولی بین گروه‌های مداخله (آموزش توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی)‏ پس آزمون و پیگیری از نظر اثر بر توجه تفاوتی وجود ندارد. در نتیجه دانش‌اموزان دچار بیش فعالی/ نقص توجه اغلب با مشکلات حافظه و کارکردهای اجرایی روبرو هستند. درمان یکپارچگی حسی و توانبخشی شناختی با درگیر کردن حواس مختلف، بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و انجام فعالیت‌های بازی گونه باعث انسجام و سازماندهی در سامانه های عصبی -مرکزی مغز شده و پردازش حواس و مدیریت رفتار را کنترل و تنظیم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of the effectiveness of cognitive rehabilitation and sensory integration training on executive function and memory of hyperactive students referring to educational and clinical centers in district 5 of Isfahan city.

نویسندگان [English]

  • Mohsen Jafary 1
  • Maryam Mashayekh 2
  • Arsalan KHanmohamadiotaghsara 3
1 PhD Student in Counseling, Department of Psychology, Tonkabon Branch, Islamic Azad University, Tonkabon, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Ayat A. ...Amol, Islamic Azad University, Amol, Iran
چکیده [English]

The current research is a semi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. Population statistics of all students referring to educational and clinical centers in Isfahan city in the third quarter of 2000, 200 people answered the Connors parent questionnaire (hyperactivity). 45 people out of 60 people were selected as a sample and were placed in three groups randomly, and during three stages of evaluation, they were evaluated by Connors Parent Questionnaire, Continuous Performance Test (CPT), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), Barat Impulsivity Scale Children's Wechsler Intelligence Scale Numerical Spacing Scale-Revised Form answered.
The results with the help of spss-26 statistical software showed that the average age of the participating students in the cognitive rehabilitation groups was 10.33, sensory integration was 9.86, and the control group was 10.46 years old. Also, there is a difference between the effectiveness of cognitive rehabilitation training and sensory integration on executive functions and memory. that there is a significant difference between both intervention groups and the control group, but there is no difference between the intervention groups (cognitive rehabilitation training and sensory integration) post-test and follow-up in terms of the effect on attention.
As a result, students with hyperactivity/attention deficit often face problems with memory and executive functions. The treatment of sensory integration and cognitive rehabilitation by involving different senses, improving executive functions, memory and performing game-like activities causes coherence and organization in the central nervous system of the brain and controls and regulates sensory processing and behavior management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive rehabilitation
  • sensory integration
  • executive functions
  • memory
  • attention deficit/hyperactivity disorder