اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان دختر طلاق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان دختر طلاق انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر طلاق متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانش‌آموز دختر طلاق با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 دانش‌آموز). گروه آزمایش مداخله آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی را طی یک و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 2 نفر و در گروه گواه گواه نیز 3 نفر ریزش داشتند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه همجوشی شناختی (گیلاندرز و همکاران، 2010) و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (جونز، 1969) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان دختر طلاق تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بین صورت که این مداخله توانسته منجر به کاهش همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان دختر طلاق شود. یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی با بهره‌گیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه و بودن در زمان حال، می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش همجوشی شناختی و باورهای غیرمنطقی دانش‌آموزان دختر طلاق مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Mindfulness Skills Training on the Cognitive Fusion and Irrational Beliefs of Female Students with Divorced Parents

نویسندگان [English]

  • maryam mobbasser 1
  • PARVANEH MANSOURI BIDAKANI 2
1 Ma of General Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
2 Ma of General Psychology, Payame Noor University, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the efficacy of Mindfulness skills training on the cognitive fusion and irrational beliefs of female students with divorced parents. The present study was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up period design. The statistical population included high school female students with divorced parents in the city of Bandar Abbas in academic year 2019-20. 30 female students with divorced parents were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 15 students). The experimental group received nine seventy-five-minute sessions of Mindfulness skills training during a month while one from the experimental group and two from the control were excluded from the study. The applied questionnaires included Cognitive fusion Questionnaire (Gillanders et al, 2010), and Irrational beliefs Questionnaire (Jones, 1961). The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that Mindfulness skills training has significant effect on the cognitive fusion and irrational beliefs of the female students with divorced parents (p<0.001) in a way that this intervention has led to the decrease of cognitive fusion and the improvement of irrational beliefs in them. The findings of the present study implied that Mindfulness skills training can be used as an efficient method to decrease cognitive fusion and improve irrational beliefs in female students with divorced parents through applying techniques such as conscious thoughts, emotions and behaviors and being in the present.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness skills training
  • cognitive fusion
  • irrational beliefs
  • female students with divorced parents