مدل علّی فرسودگی تحصیلی براساس شایستگی هیجانی- اجتماعی و حمایت تحصیلی: نقش میانجی خودناتوان سازی در دانش آموزان در فرایند آموزش مجازی دوران قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه تربیت و مشاوره ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران

3 ،استادیار گروه تربیت و مشاوره ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه نقش واسطه ای خودناتوان سازی تحصیلی در رابطه بین فرسودگی تحصیلی با شایستگی هیجانی ـ اجتماعی و حمایت تحصیلی در فرایند آموزش مجازی در جریان قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی کرونا بود.
روش کار: به این منظور نمونه ای به حجم 343 نفر از جامعه آماری دختران نوجوانان مدارس متوسطه دوم شهر تهران که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند. برای نمونه گیری، از روش خوشه ای چند مرحله ای استفاده گردید. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی ماسلاش، خود ناتوان سازی تحصیلی، استاندارد شایستگی هیجانی- اجتماعی زو و جی و حمایت تحصیلی ساندز و پلانک جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت و جهت بررسی اثر نقش میانجی بین متغیرهای مورد مطالعه در مدل ساختاری از روش بوت استرپ استفاده شد.
نتایج: یافته های پژوهـش حاکی از آن بود که اثر اسـتاندارد مسیر مستقیم شایسـتگی های هیـجانی- اجتـماعی حمایت های تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی معنادار نبود، اما اثر استاندارد مسیر غیر مستقیم شایستگی های هیجانی- اجتماعی و حمایت های تحصیلی با نقش میانجی خود ناتوان سازی تحصیلی بر فرسودگی تحصـیلی معنادار بود. اثر کل متغیرهای شایستگی های هیجانی- اجتماعی و حمایت های تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی نیز معنادار نگردید.
نتیجه گیری: در نتیجه مدل آزمون شده، مدلی مطلوب برای تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس شایستگی های هیجانی- اجتماعی و حمایت های تحصیلی با میانجیگری خودناتوان سازی تحصیلی در دختران نوجوان می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Causal Model of Academic Burnout based on emotional-social competence and Academic Support through Mediation of Academic Self-Handicapping in the Process of Virtual Instruction during Lockdown Era caused by COVID-19 Pandemic

نویسندگان [English]

  • Nasim Alsadat Aghamiri 1
  • Mahshid Izadi 2
  • Afsaneh Ghanbari Panah 2
  • Mozhgan MardaniRad 3
1 PhD student in Counseling Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Training and Counseling, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Training and Counseling, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: The aim of the present research was the study of the relation between Academic Burnout and two other variables including emotional-social competence and Academic Support through mediative role of Academic Self-Handicapping in the process of virtual instruction during Lockdown era caused by COVID-19 pandemic.
Materials and Methods: For this purpose, 343 people were selected as the sample of the statistical society including female students educating in the secondary high schools of Tehran in 1399-1400 academic year. Clustered Multi-stage manner was sampling method. The measurement means included Maslach Burnout Inventory, Academic Self-Handicapping Scale, Sands & Plunkett Academic Support and social emotional competence questionnaire. The collected data were analyzed by using SEM in order to determine the fitness of the model and Bootstrap method.
Results: The direct standard effect sizes of emotional-social competence (β= -.097, p> .05) and Academic Support (β= -.017, p> .05) on Academic Burnout were not significant, but the indirect standard effect sizes of emotional-social competence (β=-.028, p<.05) and Academic Support (β=-.056, p<.05) on Academic Burnout through mediative role of Academic Self-Handicapping were significant. As well as, the total effect sizes of emotional-social competence (β=-.126, p>.05) and Academic Support (β=-.073, p>.05)on Academic Burnout were not significant.
Conclusion: The results of the research supported the examined model and that it was an appropriate model in order to explain Academic Burnout in female teenagers. The findings of the research can be used by counselors and educational psychologists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Burnout
  • emotional-social competence
  • Academic Support
  • Academic Self-Handicapping
  • COVID-19 Pandemic