مقایسه کمی فعالیت های آموزشی و بالینی اساتید گروه جراحی عمومی دانشکده پزشکی مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

2 مشهد بلوار سرافرازان سرافراز14 پلاک 53 طبقهدوم

3 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ، مشهد، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: یکی از راهکارهای اساسی، جهت تغییر نگرش اعضای هیات علمی گروه های آموزشی بالینی در زمینه توجه به اهمیت حوزه آموزش همچون پژوهش، سنجش کمی فعالیت ها و عملکرد های آموزشی آنها می باشد. به نظر می رسد بکارگیری نتایج حاصل از این بررسی می تواند در فرایند های ترفیع و ارتقاء و سایر فرایندهای لازم جهت ادامه همکاری اعضا هیات علمی با دانشگاه موثر باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه سنجش کمی فعالیت های آموزشی و بالینی اعضا هیات علمی دانشکده پزشکی مشهد انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی انجام شد. نمونه مورد پژوهش 32 نفر از اعضای هیات علمی گروه جراحی عمومی دانشکده پزشکی مشهد بودند که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه آنلاین سامانه ثبت فعالیت های اعضای هیات علمی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 20 و آزمون آماری ضریب توافق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. فاصله اطمینان 05/0در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان51/2±56 سال بود و 95درصد مرد و 5 درصد زن بودند. از بین هفت فعالیت مقایسه شده، سه فعالیت، بین برنامه ای که گروه در ابتدای سال تحصیلی برای اعضای هیات علمی پیش بینی کرده بود با فعالیت های انجام شده اعضای هیات علمی تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری: ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و نظارت بر نحوه فعالیت آموزشی اعضای هیات علمی در گروه های آموزش بستری در جهت ارتقاء سطح کیفیت و کمیت آموزش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Quantitative evaluation of educational and clinical activities of faculty members in the General Surgery

نویسندگان [English]

  • fahime pourhaji 1
  • kianoosh yavarmanesh 2
  • AliAkbar Heidari 3
1 Department of Health Education and Health Promotion, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
2 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ، گناباد، ایران
3 Faculty of Medicine, University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

Background and Objective:
One of the basic strategies for changing the attitude of clinical education departments is to pay attention to the importance of educational areas such as research, quantitative assessment of their educational activities and practices.Applying the results of this study seems to be effective in the promotion and other processes needed for faculty members to continue collaborating with the university.The aim of this study was to compare the quantitative evaluation of educational and clinical activities of faculty members of Mashhad Medical School.
Materials and Methods: The present research was carried out using a descriptive analytical method. The sample consisted of 32 faculty members of General Surgery Department of Mashhad Medical School who were studied through census method. The research instrument was an online questionnaire of faculty members' activity registration system.Data were analyzed using SPSS software version 20 and statistical test of coefficient of agreement. A confidence interval of 0.05 was considered.
Results: The mean age of participants was 56 2 2.51 years and 95% were male and 5% were female.The results for the hours set by the group by activity for faculty members are shown in Table 1.
Conclusion: Evaluating the performance of academic staff members and monitoring the educational activities of academic staff members in inpatient education groups is aimed at improving the quality and quantity of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Registration system of scientific activities
  • professors
  • general surgery department