پیش‌بینی سازش‌پذیری دانشجویان بر اساس راهبردهای تنظیم هیجان، طرح‌واره‌های ناسازگار و حمایت اجتماعی ادراک‌شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد بالینی، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

10.22038/mjms.2024.24448

چکیده

مقدمه: با توجه به این‌که افراد دارای مؤلفه سازش‌پذیری، افرادی خلاق، باانگیزه، پرنشاط و مشتاق یادگیری هستند که از قدرت ویژه‌ای به نام همسان‌سازی با محیط برخوردارند، بنابراین هدف از انجام این پژوهش، پیش‌بینی سازش‌پذیری دانشجویان بر اساس راهبردهای تنظیم هیجان، طرح‌واره‌های ناسازگار و حمایت اجتماعی ادراک‌شده بود.
روش کار: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی بود. نمونه آماری شامل 257 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم انسانی دانشگاه آزاد شاهرود بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس و در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه 90 سؤالی طرح‌واره‌های ناسازگار یانگ (1999)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006)، پرسشنامه 12 سؤالی حمایت اجتماعی زیمت (1988) و پرسشنامه استاندارد انعطاف‌‌پذیری شناختی (CFI) دنای و ونادروال (2010) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش آمار توصیفی و استنباطی با تحلیل رگرسیون به‌وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 25 انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که هر سه متغیر پژوهش شامل راهبردهای تنظیم هیجان، طرح‌واره‌های ناسازگار و حمایت اجتماعی ادراک‌شده، سازش‌پذیری دانشجویان را پیش‌بینی می‌کند. درمجموع، این سه مؤلفه 6/68 درصد از واریانس سازش‌پذیری دانشجویان را تبیین می‌کنند (001/0≥P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش انتظار می‌رود با آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان و ارتقای حمایت‌های اجتماعی و بررسی طرح‌واره‌های ناسازگار، مقابله با استرس‌ها و مشکلات زندگی برای دانشجویان راحت‌تر شده و سازش‌پذیری آنان بهبود یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting students' adaptability based on emotion regulation strategies, maladaptive schemas and perceived social support

نویسندگان [English]

  • Farideh Akhtari 1
  • Mahdi Lashgari 2
  • Hassan Abdi 3
1 MSC Clinical Student. Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Dameghan Branch, Islamic Azad University, Dameghan, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Considering that people with adaptability are creative, motivated, energetic and eager to learn, who have a special power called assimilation with the environment, so the purpose of this research is to predict the adaptability of students based on emotion regulation strategies, incompatible schemas. and perceived social support.
Methods: This research was applied and of descriptive survey type. The statistical sample consisted of 257 students of Master's degree in humanities of Shahrood Azad University, who were selected through convenience sampling. Data collection tools included Yang's (1999) 90-question maladaptive schemas questionnaire, Garnefski and Kraaij's (2006) cognitive emotion regulation questionnaire, Zimet's (1988) 12-question social support questionnaire, and Dennis and Vander Wal (2010) standard cognitive flexibility questionnaire (CFI) were used. . Data analysis was done using descriptive and inferential statistics with regression analysis using SPSS version 25 software.
Results: The results showed that all three research variables, including emotion regulation strategies, incompatible schemas and perceived social support, predict students' adaptability. In total, these three components explain 68.6% of the variance of students' adaptability (P≤0.001).
Conclusion: According to the results of this research, it is expected that by teaching emotion regulation skills and promoting social support and examining incompatible schemas, coping with stress and life problems will become easier for students and their adaptability will improve.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adaptability
  • Emotion Regulation
  • Maladaptive Schemas
  • Social Support