بررسی برون ده پژوهشی پایان نامه های دوره ی تخصص پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دستیاری تخصصی پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی، مشهد، ایران

2 دانشیار پاتولوژی، بخش آسیب شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

3 دانشیار پزشکی اجتماعی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان قائم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

مقدمه
یکی ازمهمترین شاخصهای پژوهشی و تولیدعلم در دانشگاههای جهان، مقالات منتشرشده از تحقیقات علمی می‌باشد. تحقیق حاضر به بررسی مقالات منتشرشده از پایان‌نامه‌های دوره تخصص پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد پرداخته‌است.
روش‌کار
پایان‌نامه‌های منتشرشده از سال 1389 تا سال 1393 در مقطع دستیاری تخصصی مورد بررسی قرارگرفت. از طرقی خروجی مقالات منتشر شده از سال 1389 تا سال 1397 به تفکیک پایگاههای استنادی حاصل شد. سپس میزان مقالات منتشرشده از پایان‌نامه‌ها مشخص و اندکس ژورنال مورد نظر تعیین‌گردید.
نتایج
تعداد 467 پایان‌نامه از 829 پایان ‌امه موجود(%56.3) منجر به انتشار مقاله شده‌اند و همچنین تعداد 135 پایان‌نامه (%16.3) منجر به طرح در همایشها شده‌اند. بطور میانگین زمان مورد نیاز از دفاع پایان‌نامه ها تا انتشار مقالات حدود 2 سال می‌باشد. دو پایگاه ISI و pubmed به ترتیب 29 و22 درصد از مقالات را به خود اختصاص داده‌اند. از لحاظ بیشترین فراوانی مقالات منتشرشده در هررشته می‌توان به رشته داخلی(۱۹% مقالات) و پس از آن اطفال(۱۲%) و جراحی(۸ % از کل مقالات) اشاره‌کرد. نتایج جستجو نشان‌دهنده آن است که تعداد 535 پایان‌نامه (64.5%) دارای اعتبار تخصیص یافته مشخص بوده که مجموع آن برای تمامی رشته‌ها حدود 14,101,738,980 ریال می‌باشد (بطور میانگین حدود 3 میلیون تومان برای چاپ هرمقاله).
تتیجه‌گیری
تنها نیمی از دانشجویان به انجام پژوهشهای بیشتر و ارائه مقاله از پایان‌نامه‌ها در زمینه رشته تخصصی خود پرداخته‌اند. ترسیم اهمیت امر پژوهش و تحقیقات و نیاز دستیابی به یافته‌های نوین پزشکی و همچنین ایجاد بستر لازم برای دانشجویان و توانمندسازیشان در امر نگارش مقاله می‌تواند به بالابردن انگیزه آنها کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment of the research output of medical residency course thesis of Mashhad University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Mahsa khanzadeh Tanha 1
  • Shirin Taraz Jamshidi 2
  • Maryam Emadzadeh 3
1 Dermatology resident, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
2 Department of Pathology, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
3 Clinical Research Development Unit, Ghaem Hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Objective:
One of the most important indicators of research and science production is published articles derived from scientific research. In the present research,articles published from the thesis of the medical specialization course of Mashhad University of Medical Sciences have been reviewed.
Material and Methods:
Thesis published from 2010-2014 in the specialized residency program were examined. The list of published articles from 2010-2018 was obtained by separating the citation databases. The amount of articles published from thesis was determined and the index of the desired journal was also recorded.
Results:
467 out of 829 thesis(56.3%) have led to the publication of articles and 135 thesis(16.3%) have led to presentation in conferences.The time required from the defense of thesis to the publication of articles is about 2 years. ISI and PubMed have 29% and 22% of the published articles,respectively. In terms of the highest frequency of articles published in each field, we can mention internal field(19% of articles),followed by pediatrics(12%) and surgery (8% of all articles). The search results show that 535 thesis (64.5%) have specific assigned credits,the total of which is about 14,101,738,980 Rials for all disciplines(about 30million Rials for each published article).
Conclusion:
It seems that only half of the students have done more research and presented articles from thesis in the field of their specialty. Delineating the importance of research and the need to obtain new medical findings, as well as creating platforms and facilities for students and empowering them to write articles can help to increase their motivation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thesis
  • residency course
  • article
  • research
  • databases of articles
  1. 1.Rashidi M, Ghojazadeh M, Vahedi L, Sadeghi Gh AM, Azami-Aghdash S. Challenges and strategies for the promotion of research in Tabriz University of Medical Sciences, Iran: The analysis of stakeholders’ views. J Anal Res Clin Med. 2015;3(4):206-18.

    2.Malekzadeh R, Mokri A, Azarmina P. Medical science and research in Iran. 2001.

    1. Beven K. A manifesto for the equifinality thesis. Journal of hydrology. 2006;320(1-2):18-36.

    4.Atreya AR, Stefan M, Friderici JL, Kleppel R, Fitzgerald J, Rothberg MB. Characteristics of successful internal medicine resident research projects: predictors of journal publication versus abstract presentation. Academic Medicine. 2018;93(8):1182-8.

    5.Nieminen P, Sipilä K, Takkinen H-M, Renko M, Risteli L. Medical theses as part of the scientific training in basic medical and dental education: experiences from Finland. BMC medical education. 2007;7(1):51.

    6.Rezaeian M, Salem Z, Dehghan S, Saya AR. Critical appraisal of the submitted Theses by medical students of Rafsanjan Medical School during 1993-2003. Strides in development of Medical Education. 2015.

    1. Kolahi A. fasar Ar, Molavinojumi M, Kolahi S, Malekafzali H. Compare the quality of medical thesis, University of Medical Sciences in 71-1370 and 78-1377. Journal Hakim. 2003.
    2. Radafshar G, Sobhani A, Sadegh F. Survey the attitudes towards thesis writing process among students of Guilan University of Medical Sciences. Journal of Guilan University of Medical Sciences. 2010;19(74):86-97.
    3. Jaefari F, Tabibian F, Fatemi T. Structure and characteristics of postgraduate dissertations of Isfahan University of Medical Sciences (1989-1999). Iranian journal of medical education. 2003;3(1):15-22.
    4. Shahbazi A, Haraji A, SHEYBANI NA, Mehrshadian M, Valaei N, Hooshyarfard A, et al. Evaluation of the accuracy of research variables, study population, sample size and sampling methods in terms of research methodology in student theses of Islamic Azad University, dental branch. 2010.

    11.Khazaee M R, Karimi A, Heydari M B, Khazaei M. The Characteristics of General Medicine Thesis in Kermanshah University of Medical Sciences during Five Years Periods. 3. 2018; 6 (2) :7-12

    1. A Heydari, M Sadeghnezhad. Assessment of nursing MSc theses and their levels of evidence, Iranian Journal of Medical Education 2014: 14(10):879-887
    2. A Saberi, S Fakhrieh Asl, S Nemati, A Heydarzadeh, E Mansourian , Study Models and Some Other Parameters in Medical Residential Theses , Journal of Guilan University of Medical Sciences 22 (86), 24-31
    3. Hazeri A, 2016, review of the publication status of the master's theses of information science and epistemology, Scientific Research Journal, 6: 15-28
    4. Sobhani A, Porramezan M, Zakernaghibi A. Principles of scientific writing theses research medical students. Gilan Univ Med Sci J. 1998;26:16-22.
    5. Mirsamadi M, Chehreei A, Bagherzade A. Theses of graduate medical course in the first semester of 1999 university of medical sciences and health services in terms of scientific principles of writing. Iran Univ Med Sci J. 1999;9(32):741-50.