مدل‌یابى رضایت تحصیلى از روى شش‌عاملى شخصیت هگزاکو و سبک زندگى با میانجى‌گرى انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.(نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل ساختاری رضایت تحصیلى از روى شش‌عاملى شخصیت هگزاکو و سبک زندگى با میانجى‌گرى انگیزه پیشرفت در دانشجویان انجام گرفت. جامعه این مطالعه، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلى 1402-1401 بودند. بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی 315 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، مقیاس رضایت تحصیلی دانشجویان (ترک‌زاده و محترم، 1391)، پرسشنامه سبک زندگی (کرن و همکاران، 1993) و مقیاس 60 سوالی هگزاکو (اشتون و لی، 2009) می‌باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد مدل رضایت تحصیلى از روى شش‌عاملى شخصیت هگزاکو و سبک زندگى با میانجى‌گرى انگیزه پیشرفت در دانشجویان از برازش مطلوبی برخوردار است. تأثیر ابعاد ویژگی شخصیت هگزاکو بر رضایت تحصیلی معنادار است (0005/0>P)؛ بطوری‌که برای صداقت‌فروتنی 341/0=β، گشودگی به تجربه 426/0=β، وظیفه‌شناسی 513/0=β، برون‌گرایی 363/0=β، سازگاری 420/0=β، و برای هیجان‌پذیری 392/0-=β گزارش شد. سبک زندگی بر رضایت تحصیلی تأثیر دارد (412/0=β؛ 0005/0>P). همچنین، انگیزه پیشرفت بر رضایت تحصیلی تأثیر دارد (784/0=β؛ 0005/0>P). به‌نظر می‌رسد بررسی میزان رضایت از تحصیل و انگیزش تحصیلی دانشجویان بتواند شاخصی برای بهبود عملکرد تحصیلی باشد. همچنین، به‌نظر می‌رسد ارزش‌یابی‌ روانی و شخصیتی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها بتواند موجب انتخاب رشته تحصیلی متناسب شده و رضایت تحصیلی بالاتری را ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling academic satisfaction based on six factors of Hexaco personality and lifestyle with the mediation of achievement motivation in students of Islamic Azad University Roudhen branch

نویسندگان [English]

  • Tania Taheri 1
  • Nastaran Sharifi 2
  • Malek Mirhashemi 3
1 Ph.d. student Educational Psychology ,Department of Psychology ,Roudehen Branch ,Islamic Azad University, Roudehen ,Iran.
2 Assistant Professor، Department of Psychology ,Roudehen Branch , Islamic Azad University ,Roudehen ,Iran.
3 Associate Professor، Department of Psychology ,Roudehen Branch , Islamic Azad University ,Roudehen ,Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of determining the fit of the structural model of academic satisfaction based on the six factors of Hexaco's personality and lifestyle with the mediation of progress motivation in students. The population of this study was the students of Islamic Azad University, Roudhen branch, in the academic year of 1402-1401. 315 people were selected using random sampling method. The data collection tool is the Hermans achievement motivation test (1970), the academic satisfaction scale of students (Terekzadeh and Mzamd, 2013), the lifestyle questionnaire (Kern et al., 1993) and the 60-question Hexaco scale (Ashton and Lee, 2009). Data analysis with the structural equation modeling approach showed that the academic satisfaction model has a good fit based on the six factors of Hexaco's personality and lifestyle with the mediation of motivation to progress in students. The effect of Hexaco's personality trait dimensions on academic satisfaction is significant (P<0.0005); So that honesty, humility, β=0.341, openness to experience, β=0.426, conscientiousness, β=0.513, extroversion, β=0.363, adaptability, β=0.420, and excitability, β=0.392, were reported. . Lifestyle has an effect on academic satisfaction (β=0.412; P<0.0005). Also, achievement motivation has an effect on academic satisfaction (β=0.784; P<0.0005). It seems that studying the level of satisfaction with education and academic motivation of students can be an indicator for improving academic performance. Also, it seems that the psychological and personality evaluation of the applicants to enter the universities can lead to the selection of a suitable field of study and create higher academic satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Progress motivation
  • academic satisfaction
  • lifestyle
  • Hexaco's personality