مقایسه اثربخشی درمان مثبت‌نگر و رفتاردرمانی دیالکتیک بر خودشناسی نوجوانان آسیب‌پذیر تحت پوشش بهزیستی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی ، واحد تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن،ایران.

2 دانشیار، گروه روان‌شناسی ، واحد تنکابن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تنکابن ، ایران. ( نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی درمان مثبت‌نگر و رفتاردرمانی دیالکتیک بر خودشناسی نوجوانان آسیب‌پذیر تحت پوشش بهزیستی شهر تهران بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان آسیب‌پذیر تحت پوشش اداره بهزیستی شهر تهران در سال 1400 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس و به صورت غربالگری تعداد 60 نفر نمونه انتخاب شدند که به‌طور مساوی و به صورت تصادفی در گروه‌های مداخله روان‌شناسی مثبت‌نگر و رفتاردرمانی دیالکتیک و گروه کنترل گمارش شدند. نمره به دست آمده از پرسشنامه خودشناسی کتل (1998) در غربالگری اولیه به‌عنوان پیش‌آزمون لحاظ شد. سپس مداخله روان‌شناسی مثبت‌نگر و رفتاردرمانی دیالکتیک هرکدام به تعداد 10 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه آزمایشی مختص خود ارائه شد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. سپس هر سه گروه در پس‌آزمون مورد اندازه‌گیری قرار گرفتند. همچنین بعد از یکماه دوره پیگیری با اجرای پرسشنامه خودشناسی انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل واریانس آمیخته نشان داد درمان مثبت‌نگر و رفتاردرمانی دیالکتیک بر خودشناسی نوجوانان آسیب‌پذیر تحت پوشش بهزیستی شهر تهران مؤثر بود (001/0 P<). همچنین، تأثیر درمان مثبت‌نگر از رفتاردرمانی دیالکتیک در بهبود خودشناسی بیشتر بود (001/0 P<). نتایج در مرحله پیگیری حفظ شدند. نتایج این تحقیق لزوم توجه خاص به مسائل نوجوانان آسیب‌پذیر را آشکار می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of positive treatment and dialectical behavior therapy on the self-knowledge of vulnerable adolescents under the welfare of Tehran city

نویسندگان [English]

  • Mahin Molaei jolandan 1
  • Javad Khalatbari 2
  • Shohreh Ghorban Shiroudi 3
1 Ph.d. student General Psychology , Department of Psychology , Tonekabon Branch , Islamic Azad University, Tonekabon , Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology , Tonekabon Branch , Islamic Azad University, Tonekabon , Iran.( Corresponding author)
3 Associate Professor، Department of counseling , Faculty of Humanities, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran , Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to compare the effectiveness of positive therapy and dialectical behavior therapy on the self-knowledge of vulnerable adolescents under the welfare of Tehran. The research method was an experiment with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all vulnerable teenagers covered by the welfare department of Tehran in 1400. Using the available sampling method, 60 people were selected and randomly assigned to the intervention groups of positive psychology and dialectical behavior therapy and the control group. The score obtained from Kettle's Self-Knowledge Questionnaire (1998) was included in the initial screening as a pre-test. Then, the intervention of positive psychology and dialectical behavior therapy was presented to the experimental group for 10 sessions of 90 minutes each, and the control group did not receive any intervention. Then all three groups were measured in the post-test. Also, after one month, the follow-up period was carried out by implementing a self-knowledge questionnaire. Data analysis using mixed variance analysis showed that positive treatment and dialectical behavior therapy were effective on the self-knowledge of vulnerable teenagers under the welfare of Tehran city (P<0.001). Also, the effect of positive treatment was greater than dialectical behavior therapy in improving self-knowledge (P<0.001). The results were maintained in the follow-up phase. The results of this research reveal the need to pay special attention to the issues of vulnerable teenagers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive therapy
  • dialectical behavior therapy
  • self-knowledge
  • vulnerable teenagers