نقش اضطراب و روابط موضوعی مادران در پیش بینی اضطراب جدایی کودکان دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

2 استادیار ، گروه روانشناسی ، واحد خمین ، دانشگاه آزاد اسلامی ،خمین ، ایران. (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: اختلال اضطراب جدایی یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی در بین کودکان و نوجوانان است و لذا با توجه به شیوع این اختلال در کودکان و آثار زیان‌بار آن بر رشد و عملکرد کودکان و جلوگیری از تداوم و درمان آن، پژوهش در حوزه کودک و شناسایی عوامل مؤثر بر آن بسیار اهمیت دارد.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش اضطراب و روابط موضوعی مادران در پیش بینی اضطراب جدایی کودکان دبستانی بود.
روش اجرای تحقیق: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه‌ی دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر قم در سال 1400 بود که تعداد آن‌ها بر اساس آمار اخذ شده از اداره آموزش و پرورش برابر با 23864 نفر بود. نمونه آماری شامل 378 نفر از اعضای جامعه آماری مذکور بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده شامل مقیاس سنجش اضطراب جدایی(نسخه والد و کودک) هان و همکاران(2003) و پرسشنامه اضطراب بک (1990) و مقیاس روابط موضوعی بل (1995) بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام گرفت.
نتایج تحقیق: نتایج نشان داد که حدود 6/13 درصد واریانس اضطراب جدایی کودکان توسط اضطراب مادران و زیرمقیاس‌های روابط موضوعی مادران (دلبستگی نا‌ایمن، بیگانگی، بی کفایتی اجتماعی و خود میان بینی) پیش بینی می شود. اضطراب مادران رابطه مثبت و معناداری با اضطراب جدایی کودکان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of mothers' anxiety and thematic relationships in predicting the separation anxiety of elementary school children

نویسندگان [English]

  • Samaneh Abbasi 1
  • Azam Zare 2
1 M.A. Clinical Psychology, Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran. (Corresponding author)
چکیده [English]

Introduction: Separation anxiety disorder is one of the most common mental disorders among children and adolescents, and therefore, considering the prevalence of this disorder in children and its harmful effects on children's growth and performance and preventing its continuation and treatment, research in the field of children and identification of factors Effective on it is very important.
Purpose: The purpose of this research was to investigate the role of mothers' anxiety and thematic relationships in predicting the separation anxiety of elementary school children.
Research implementation method: The research method was descriptive-correlation. The statistical population included all the first grade students of Qom city in 1400, whose number was 23,864 according to the statistics obtained from the Department of Education. The statistical sample consisted of 378 members of the mentioned statistical population who were selected using Cochran's formula and multi-stage cluster sampling method. The instruments used included the Separation Anxiety Scale (Parent and Child Version) by Han et al. (2003), Beck's Anxiety Questionnaire (1990), and Bell's Thematic Relationship Scale (1995). Descriptive statistics and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient and multiple regression at the same time) were used to analyze the data. Data analysis was done using SPSS version 26 software.
Research results: The results showed that about 13.6% of the variance of children's separation anxiety is predicted by mothers' anxiety and the subscales of mothers' thematic relationships (insecure attachment, alienation, social incompetence and self-centeredness). Mothers' anxiety has a positive and significant relationship with children's separation anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety
  • Subject relations
  • Separation anxiety
  • Mothers
  • Elementary school children