اثربخشی مصاحبۀ انگیزشی بر اهمال‌کاری تحصیلی و میزان اعتیاد به بازی‌های آنلاین نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران (نویسنده مسئول)

3 دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

4 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس، ایران

چکیده

مقدمه: امروزه اعتیاد به بازی‌های آنلاین یکی از اصلی‌ترین تهدید‌های سلامت روان نوجوانان است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بین اهمال‌کاری تحصیلی نوجوانان و میزان اعتیاد آنان به بازی‌های آنلاین رابطۀ تنگاتنگی وجود دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مصاحبۀ انگیزشی بر اهمال‌کاری و میزان اعتیاد به بازی‌های آنلاین در نوجوانان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ دانش‌آموزان مقاطع متوسطۀ اول و دوم آموزش و پرورش ناحیه 2 شــهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از بین‌ این افراد تعداد 30 نفر به‌ روش هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ اهمال‌کاری تحصیلی سولومون- راثبلوم و مقیاس اعتیاد به بازی‌های آنلاین بود. گروه مداخله برنامۀ مصاحبۀ انگیزشی را در 5 جلسۀ 60 دقیقه ای دریافت کرد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با رعایت مفروضه های آماری انجام شد. نتایج:  یافته‌های حاصل از آزمون کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین مصاحبۀ انگیزشی و گروه کنترل در ترکیبی از متغیرهای اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به بازی‌های آنلاین تفاوت معناداری وجود دارد (72/45F= و05/0 P<). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی نشان داد که میانگین گروه دریافت کننده مصاحبۀ انگیزشی هم در متغیر اهمال‌کاری تحصیلی و هم در متغیر اعتیاد به بازی‌های آنلاین از میانگین گروه کنترل به‌طور معناداری کوچکتر است.
نتیجه گیری: می‌توان مصاحبۀ انگیزشی را مداخله‌ای مناسب برای کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد نوجوانان به بازی‌های آنلاین در نظر گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Motivational Interview on educational procrastination and online game addiction of adolescents

نویسندگان [English]

  • Kimia Shokri 1
  • Hossein Entezari 2
  • Mona Khalednejad 3
  • Shadi Saketghalb Langeroodi 4
  • Nasim Samadifard 1
1 Master’s degree of clinical psychology, Department of Psychology, Mohagheg Ardabili University, Ardabil, Iran
2 M.A student of clinical psychology, Department of clinical psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
3 PhD of health psychology, Department of psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
4 Master's Degree of clinical psychology, Department of clinical psychology, Chalous branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran
چکیده [English]

Introduction: online game addiction today is one of the main threats to teenagers mental health. Research has shown than there is a high correlation betweeen educational procrastination and online game addiction. the present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of Motivational Interview on educational procrastination and online game addiction of adolescents.
Methods: The research method was semi-experimental with a “pre-test, post-test” design and with a control group. The statistical population of the study included all high school students  from Tehran’s the 2th district of  department of Education in 2024. Among these adolescents, 30 people were selected in a purposeful way and according to the entry criteria, and they were randomly assigned to the experimental group and the control group (15 people in each group). Research tools included Solomon's Educational Procrastination Questionarie and Online Game Addiction Index. The experimental group received the Motivational Interview program in 5 60-minute sessions. Data analysis was done using SPSS-26 software and Multiple  Analysis of Covariance test, after considering statistical assumptions.
Results:  The results of the multivariate covariance test showed that there is a significant difference between the Motivational Interview group and the control group in a combination of variables of educational procrastination and online game addiction (F=45/72 and P<0/5). Also, the results of Bonferoni's post hoc test showed that the average of the group receiving the Motivational Interview program is significantly less than the average of the control group in both the variable of educational procrastination and online game addiction (P<0/05).
Conclusion: According to the results of the research, it can be said that the Motivational Interview can be an effective treatment for educational procrastination and online game addiction of adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational procrastination
  • Online game addiction
  • Motivational Interview