بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر ادراک خویشتن کودکان دارای لکنت زبان مراجعه کننده به مراکز گفتار درمانی شهر تنکابن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی ، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.

2 استادیار, گروه روانشناسی , واحد زاهدان, دانشگاه آزاد اسلامی, زاهدان, ایران(نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر ادراک خویشتن کودکان دارای لکنت زبان مراجعه کننده به مراکز گفتار درمانی شهر تنکابن صورت گرفت.تحقیق حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون و پس آزمون با گروه کنترل (با پیگیری دو ماهه) که از لحاظ هدف از نوع کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کودکان دارای اختلال لکنت زبان مراجعه‌کننده به مراکز گفتار درمانی شهر تنکابن در نیمه اول سال 1400 می‌باشد که به روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس تعداد 30 نفر به طور تصادفی انتخاب (3 نفر به صورت ذخیره و جایگزین کنار نگه داشته شدند) و در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفره) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ادراک خویشتن  (شوستروم، 1962) بود. تحلیل داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS 26 صورت گرفته و نتایج نشان داد اثر زمان، گروه و تعامل زمان و گروه برای متغیر ادارک خویشتن معنا دار است (001/0>). با توجه به اثر گروه و جدول میانگین ها درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) باعث کاهش ادارک خویشتن کودکان دارای لکنت زبان مراجعه‌کننده به مراکز گفتار درمانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد که با توجه به اثر زمان و تعامل زمان و گروه بین مراحل ارزیابی در ادارک خویشتن تفاوت معنا داری وجود داشت. بنابراین می توان گفت؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر ادارک خویشتن کودکان دارای لکنت زبان مراجعه‌کننده به مراکز گفتار درمانی شهر تنکابن اثر بخش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Effectiveness of Acceptance and Commitment based Therapy (ACT) on Self-perception in Children with Stuttering Referred to Tonekabon Speech Therapy Centers

نویسندگان [English]

  • Aram Pezeshki Almani 1
  • Fatemeh Soghra karbalai Herofteh 2
  • Gholamreza Sanagouye Moharer 3
1 Ph.d. student General Psychology, Department of Psychology , Zahedan Branch , Islamic Azad University, Zahedan , Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology , Zahedan Branch , Islamic Azad University , Zahedan ,Iran. (Corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan ,Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on self-perception of children with stuttering referred to speech therapy centers. The present research is semi-experimental and pre-test and post-test with a control group (with a two-month follow-up), which was practical in terms of its purpose. The statistical population of this research is children with stuttering disorder who referred to the speech therapy centers of Tonkabon city in the first half of 1400, and 30 people were randomly selected by the purposeful and available sampling method (3 people were kept aside as a reserve and replacement). and were replaced in one of the two experimental and control groups (15 people). The data collection tool was self-perception questionnaires (Shoestrom, 1962) . Data analysis was done by SPSS 26 statistical software and the results showed that the effect of time, group and interaction between time and group is significant for self-perception (<0.001). According to the effect of the group and the table of averages, acceptance and commitment therapy (ACT) reduced self-perception of children with stuttering referred to speech therapy centers in the experimental group compared to the control group, which according to Due to the effect of time and the interaction between time and group, there was a significant difference in self-perception  between the evaluation stages . Therefore, it can be said; Treatment based on acceptance and commitment (ACT) is effective on self-perception, of children with stuttering referred to speech therapy centers in Tonkabon.