اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر انعطاف‌پذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن، تعهد حرفه‌ای و تنظیم هیجانی دانشجویان دندان پزشکی اراک در ارتباط با بیماران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.

چکیده

مقدمه: مهارت برقراری ارتباط موثر یکی از مهم ترین پیش‌بینی کننده های سلامت روان بین فردی است، هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر انعطاف‌پذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن، تعهد حرفه‌ای و تنظیم هیجانی دانشجویان دندان پزشکی اراک در ارتباط با بیماران بود. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی پیش‌آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه دولتی علوم پزشکی اراک در سال 1398 که به روش نمونه‌گیری در دسترس 24 نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی 20 سوالی دنیس و وندروال (۲۰۱۰)، پرسشنامه 16 سوالی مسئولیت‌پذیری سالکوسکیس و همکاران (۲۰0۰)، پرسشنامه 15 سئوالی تعهد حرفه‌ای کلایکمن و هنینگ (۲۰0۰) و پرسش‌نامه مدیریت هیجانی کروس و جان (2003) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری تحلیل کواریانس چند متغیره و تحلیل کواریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 صورت پذیرفت. نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در سطح میانگین نمرات پس آزمون انعطاف پذیری و آگاهی از مسئولیت خویشتن و تنظیم هیجانی دانشجویان گروه آزمایش و کنترل وجود داشت (=0/05⍺). در حالیکه در متغیر تعهد حرفه‌ای تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت، آموزش مهارت‌های ارتباطی بر انعطاف‌پذیری، آگاهی از مسئولیت خویشتن و تنظیم هیجانی دانشجویان تاثیر داشته است. این در حالی است که بین میانگین نمرات پس آزمون تعهد حرفه‌ای دانشجویان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of communication skills training on flexibility, Awareness of self-responsibility, professional commitment and emotional regulation of Arak dental students in relation to patients

نویسندگان [English]

  • Atieh Hatami 1
  • Khosro Ramezani 2
  • Ali Reza Maredpour 2
1 PhD. Student, Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Effective communication skills are one of the most important predictors of interpersonal mental health, the aim of this study was to investigate the effect of communication skills training on flexibility, self-awareness, professional commitment and emotional regulation of Arak dental students in relation to patients. Methods: The research method was quasi-experimental pre-test and post-test with the control group. The statistical population included all dental students of Arak State University of Medical Sciences in 2020 who were selected by available sampling method of 24 people and randomly divided into experimental (12 people) and control (12 people). Research tools include Dennis and Vanderwall (2010) 20-item Cognitive Flexibility Questionnaire, 16-item Responsibility Questionnaire by Salkowski et al. (2000), The Kleikman & Henning (2000) 15-item Professional Commitment Questionnaire and the Gross and John (2003) Emotional Management Questionnaire. Multivariate analysis of covariance and analysis of covariance were used to analyze the data. Statistical analysis of data was performed using SPSS-23 software. Results: The results showed that there was a significant difference in level there were flexibility and mean self-responsibility and emotional adjustment scores of students in the experimental and control groups (⍺=0/05). While there was no significant difference in the professional commitment variable, Conclusion: Therefore, it can be said, communication skills training had an effect on students' flexibility, self-awareness, and emotional regulation. However, there was no significant difference between the mean scores of post-test professional commitment of students in the experimental and control groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • communication skills
  • emotional regulation
  • flexibility
  • self responsibility
  • dental students