اختلالات تجزیه ای، تشخیص و درمان (یک بررسی فراترکیبی از مطالعات گذشته)

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

3 گروه روان‌شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

4 استاد گروه روان شناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

5 دانشیار گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران

چکیده

مقدمه: اختلالات تجزیه ای، سندرم پس از سانحه و روان زیستی هستند که عموما در طول زمان و در دوران کودکی ایجاد می شوند. این اختلالات، به دلیل اعتباری که این تشخیص در میان جمعیتهای مختلف پیدا کرده، پذیرشی فزاینده دارند اما علیرغم شواهد تجربی که از اعتبار این تشخیص و ارتباط آن با تروما حمایت می کند، این اختلال همچنان تشخیصی نامطمئن و پر از ابهام است. از طرفی به سبب اطلاعات کمی که درمورد تشخیص و درمان این اختلال وجود دارد، این مطالعه به بررسی این بیماری، ابعاد آن و روندهای درمانی آن پرداخته است.
روش کار: بررسی حاضر از نوع تفسیری با رویکرد کیفی بوده است که سعی داشته با اتخاذ تکنیک فراترکیب به احصاء متغیرهای تاثیر گذار در این زمینه اقدام نماید. جامعه آماری این مطالعه تمام منابع چاپی در حیطه اختلال تجزیه ای می باشد که با توجه به رویکرد کسپ روبیرک تعداد 30 مقاله انتخاب شد.
نتایج: تجزیه و تحلیل با استفاده از سیستم کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد و در نهایت نتایج گویای 5 محور مهم در زمینه اختلال تجزیه ای می باشد که عبارت اند از علت یابی تجربی، درمان، تجارب تجزیه ای، اختلال تجزیه ای می باشد.
نتیجه‌گیری: زمینه های اختلال تجزیه ای در سه نوع، اختلال نشان می دهد. افراد نوع یک، عملکرد بالایی دارند. افراد نوع دو، عملکرد پایین تری دارند و میزان بالاتری از همبودی با سایر اختلالات را تجربه می کنند. نوع سوم، معمولاً قادر به کار نیستند، شرایط زندگی وخیم تری دارند و نیاز به بستری شدن مکرر در بیمارستان دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dissociative disorders, diagnosis and treatment (a meta-synthesis review of past studies)

نویسندگان [English]

  • Mina Nazari Kamal 1
  • Ghasem Ahi 2
  • Ahmad mansoury 3
  • Mahnaz Mehrabizadeh honarmand 4
  • Fatemeh Shahabizadeh 5
1 Faculty of Medical Sciences, Islamic Azad University, Birjand Branch
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
3 Department of Psychology, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
4 Department of Psychology, Faculty of Educational and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
5 Associat professor , Birjand branch, Islamic Azad University, Birjand, iran.
چکیده [English]

Introduction: Dissociative disorders are post-traumatic and psychotic syndromes that generally develop over time and during childhood. These disorders are gaining increasing acceptance due to the validity of the diagnosis among different populations, but despite empirical evidence supporting the validity of this diagnosis and its association with trauma, this disorder remains an uncertain and ambiguous diagnosis. On the other hand, due to the limited information available about the diagnosis and treatment of this disorder, this study aims to identify this disease, its dimensions, and its treatment processes.
Methods: The present study was an interpretative study with a qualitative approach that attempted to identify influential variables in this field by adopting the meta-synthesis technique. The statistical population of this study was all printed sources in the field of dissociative disorder, and 30 articles were selected according to the Casp Rubric approach.
Results: The analysis was conducted using an Open, Axial, and Selective Coding system, and ultimately the results indicate 5 important axes in the field of dissociative disorder, which are empirical etiology, treatment, dissociative experiences, and dissociative disorder.
Conclusion: Dissociative disorder is characterized by three types of disorders. Individuals with type 1 have high functioning. Individuals with type 2 have lower functioning and experience a higher rate of comorbidity with other disorders. Individuals with type 3 are usually unable to work, have worse living conditions, and require frequent hospitalization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dissociative Disorder
  • Qualitative Research
  • Empirical