نقش واسطه ای وابستگی و ناوابستگی به میدان در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و هوش هیجانی با سلامت روان پرستاران بیمارستان‌های شهر شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.

2 بخش روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز.

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطه‌ای وابستگی و ناوابستگی به میدان در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و هوش هیجانی با سلامت روان پرستاران بود. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری و مدل یابی بود. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان‌های شهر شیراز و طی بازه زمانی سال 1401 و 1402 انتخاب شدند و حجم نمونه با استفاده از جدول گرجسی و مورگان (1970) شامل 200 نفر از پرستاران بیمارستان‌های مختلف شهر شیراز که به شیوه‌ نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامه نئو کاستا مک گری (1985)، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004)، و پرسشنامه سلامت روان لاویبند (1995) و آزمون ‌استروپ (۱۹۳۵)، بودند. داده‌ها با استفاده از معادلات ساختاری تفسیر شد. نتایج: نتایج بار عاملی نشان داد که روایی همگرا متغیر هوش هیجانی، ویژگی‌های شخصیتی و سلامت روان به ترتیب 675/0، 577/0، 762/0 به‌دست آمده است که نشان از روایی همگرایی متغیرهای تحقیق می‌باشد. هم چنین نتایج نشان داد میزان اثر غیرمستقیم ویژگی‌های شخصیتی با سلامت روان با نقش واسطه‌ای وابستگی میدانی 414/0- و در سطح 05/0معنادار است (05/0>p). میزان اثر غیرمستقیم هوش هیجانی با سلامت روان با نقش واسطه‌ای وابستگی میدانی 243/0- و در سطح 05/0 معنادار است(05/0>p). نتیجه گیری: یافته‌ها تأیید کننده تأثیر نقش واسطه‌ای وابستگی و ناوابستگی به میدان در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و هوش هیجانی با سلامت روان پرستاران بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The mediating role of dependence and non-dependence on the field in the relationship between personality traits and emotional intelligence with the mental health of nurses in Shiraz hospitals.

نویسندگان [English]

  • Bahareh Saghanejad, 1
  • Hojatollah, Javidi 2
  • Majid Barzegar 3
1 Department of Psychology, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran.
2 Department of Psychology, Zand institute of Higher Education, Shiraz, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Marvdasht branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran.
چکیده [English]

Background:The purpose of this research was to investigate the mediating role of dependence and non-dependence on the field in the relationship between personality traits and emotional intelligence with nurses' mental health. Materials and Methods: The current research was descriptive-correlational and of the type of structural equations and modeling. The statistical population includes nurses from Shiraz hospitals and were selected during the period of 2022-2023. And the sample size using the table of Gorjesi and Morgan (1970) including 200 nurses from different hospitals in Shiraz, who were selected by cluster sampling. The measurement tools included McGarry's neo-Costa questionnaire (1985), Bradbury and Graves' emotional intelligence questionnaire (2004), and Leviband's mental health questionnaire (1995) and the Stroop test (1935). The data were interpreted using structural equations. Results: The results of the factor load showed that the convergent validity of emotional intelligence, personality traits, and mental health variables were obtained as 0.675, 0.577, and 0.762, respectively. which shows the validity of convergence of research variables. Also, the results showed that the indirect effect of personality traits with mental health with the mediating role of field dependence is -0.414 and significant at the 0.05 level (p<0.05). The indirect effect of emotional intelligence with mental health with the mediating role of field dependence is -0.243 and significant at the 0.05 level (p<0.05). Conclusion: findings confirmed the mediating effect of dependence and non-dependence on the field in the relationship between personality traits and emotional intelligence with nurses' mental health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • field dependence and independence
  • personality traits
  • emotional intelligence
  • mental health
  • nurses