مقایسه تأثیر تمرینات کوتاه مدت مبتنی بر بازی‌های کوچک و تمرینات سنتی مبتنی بر مهارت های ذهنی و عملکردی بازیکنان نوآموز فوتبال عراقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتر رفتار حرکتی، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران

2 استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه قادسیه، عراق

4 استاد، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران

5 استادیار، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران

10.22038/mjms.2025.80303.4632

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش تاثیر مداخله روان شناختی بر عملکرد بازیکنان فوتسال عراقی بود
روش: روش تحقیق نیمه تجربی و طرح تحقیق به صورت پیش‌آزمون-پس آزمون با گروه های کنترل و تجربی می باشد. جامعه آماری تحقیق را بازیکنان فوتسال عراقی شهر بغداد با دامنه سنی 20 تا 30 سال تشکیل دادند. 30 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج و به صورت داوطلبانه و در دسترس انتخاب شدند. نمونه‌ها در دو گروه 15 نفره (یک گروه کنترل و یک گروه تجربی) به صورت تصادفی ساده تقسیم شدند. ابزار تحقیق شامل نرم افزار LongoMatch v.1.8.3 بود. پروتکل تحقیق شامل مداخله ده جلسه ای (PSTMI) شامل یک جلسه مقدماتی، هشت جلسه مهارتی (تنظیم هدف، تصویرسازی حرکتی، تنظیم ذهن آگاهی/برانگیختگی، و صحبت با خود) و یک جلسه پایانی برگرفته از پژوهش جوزفسون و همکاران (2017) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده ‌های تحقیق از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. تمام عملیات آماری پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 با سطح معنی‌داری 05/0>P در نظر گرفته شد.
نتایج: نتایج نشان داد که پس از کنترل اثر پیش‌آزمون، تفاوت نمره‌های پیش‌آزمون- پس‌آزمون دو گروه برای متغیرهای پاس مؤثر، پاس از دست رفته و شوت زدن معنادار است (001/0>p).
بحث و نتیجه گیری: بنابراین می‌توان گفت که مداخله ذهن آگاهی و تمرین مهارت‌های روان‌شناختی بر کاهش پاس از دست رفته و افزایش پاس مؤثر و شوت زدن بازیکنان فوتسال عراقی اثربخش است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effect of short-term exercises based on small games and traditional skill-based exercises on some indicators of physical fitness of Iraqi novice football players

نویسندگان [English]

  • Ahmas Salem Ebadi 1
  • Hassan Abdi 2
  • Akram Jabr Algnabe 3
  • Zohreh Meshkati 4
  • Maryam Faraeen 5
1 PhD Student, Department of Physical Education and Sport Sciences, Esfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Esfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran (Corresponding Author)
3 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Qadisiyah University, Iraq.
4 Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Esfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Esfahan, Iran
5 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research was the effect of psychological intervention on the performance of Iraqi futsal players
Method: Semi-experimental research method and research design is pre-test-post-test with control and experimental groups. The statistical population of the research was made up of Iraqi futsal players in the city of Baghdad with an age range of 20 to 30 years. 30 people were selected based on entry and exit criteria and voluntarily and available. The samples were divided into two groups of 15 people (a control group and an experimental group) in a simple random manner. The research tool included LongoMatch v.1.8.3 software. The research protocol consisted of a ten-session intervention (PSTMI) consisting of an introductory session, eight skill sessions (goal setting, motor imagery, mindfulness/arousal regulation, and self-talk) and a final session derived from Josephson et al.'s (2017) research. . To analyze the research data, univariate analysis of covariance test was used. All statistical operations of the research were considered using SPSS version 25 software with a significance level of P<0.05.
Results: The results showed that after controlling the effect of the pre-test, the difference between the pre-test and post-test scores of the two groups for the variables of effective pass, missed pass and shooting is significant (p<0.001).
Discussion and conclusion: Therefore, it can be said that the intervention of mindfulness and psychological skills training is effective in reducing the missed pass and increasing the effective pass and shooting of Iraqi futsal players.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Psychological Skills
  • Effective Pass
  • Missed Pass and Shooting