اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی خانواده بر سازگاری اجتماعی و شادکامی دانش آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

2 گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)

10.22038/mjms.2024.82988.4780

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی خانواده بر سازگاری اجتماعی و شادکامی دانش آموزان دختر انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این تحقیق عبارت است از کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان نورآباد ممسنی که به صورت نمونه گیری خوشه ایی انتخاب شدند. برای نمونه گیری اولیه تعداد ۹۰ نفر از دانش آموزان انتخاب شدند. بعد از اجرا آزمون ،۴۰ نفر که در پرسشنامه شادکامی نمره کمتر از ۵۰ که نقطه برش است ، نمره سازگاری اجتماعی با نقطه برش نمره بالاتر از ۲۰ و نمره آزمون مهارت های ارتباطی کمتر از ۱۰۰ را کسب کردند به صورت تصادفی انتخاب شدند از این ۴۰ نفر تعداد ۲۰ نفر در گروه گواه و ۲۰ نفر در گروه آزمایشی قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه سلامت اجتماعی، که توسط کوری کییز (Corey Keyes) در سال 2004 و پرسشنامه‌ شادکامی‌ اکسفورد بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با رعایت مفروضه های آماری انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که پس از کنترل اثر پیش‌آزمون، تفاوت نمره‌های پیش‌آزمون- پس‌آزمون دو گروه برای متغیر سلامت اجتماعی و شادکامی معنادار است و میانگین نمره‌های گروه آزمایش در متغیر سلامت اجتماعی و شادکامی نیز به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است (001/0>P)
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که آموزش مهارت‌های ارتباطی خانواده بر متغیرهای تحقیق اثرگذار می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching family communication skills on social adjustment and happiness of female students

نویسندگان [English]

  • Arash Faramarzi 1
  • Masoud Raeisi 2
1 Master's student, Department of Counseling, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 Department of Counseling, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of family communication skills training on the social adjustment and happiness of female students.
Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population in this research consists of all female secondary school students of NoorabadMamsani city who were selected by cluster sampling. 90 students were selected for the initial sampling. After the test, 40 people who scored less than 50 in the happiness questionnaire, which is the cut-off point, social compatibility score with a cut-off point of more than 20, and less than 100 in the communication skills test were randomly selected from these 40. There were 20 people in the control group and 20 people in the experimental group. The research tools included the Social Health Questionnaire, which was developed by Corey Keyes in 2004, and the Oxford Happiness Questionnaire. Data analysis was done using SPSS-24 software and multivariate analysis of covariance test, following statistical assumptions.
Results: The results showed that after controlling for the effect of the pre-test, the difference between the pre-test and post-test scores of the two groups is significant for the variable of social health and happiness, and the mean scores of the experimental group in the variable of social health and happiness are also significantly higher than the control group (P<0.001).
Conclusion: According to the research results, it can be said that family communication skills training has an effect on the research variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family Communication Skills
  • Social Adaptation
  • Happiness