مقایسه سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و بلوغ عاطفی دانش آموزان بیش فعال و دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.

2 استادیار ، گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.(نویسنده مسئول)

3 دانشیار ،گروه روانشناسى ، دانشگاه پیام نور ، ص. پ. ٤٦٩٧-١٩٣٩٥ ، تهران ، ایران.

چکیده

مقدمه: این پژوهش با تعیین تفاوت سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و بلوغ عاطفی دانش آموزان بیش فعال و دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری شهرستان تنکابن انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تنکابن مبتلا به بیش فعالی و ناتوانی های یادگیری در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر برای هر گروه (گروه دانش آموزان بیش فعال و گروه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری) 50 نفر در نظر گرفته شد که نمونه های پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای مقایسه تفاوت میانگین متغیرهای پژوهش در 2 گروه از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره  استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد نمرات سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و بلوغ عاطفی در دانش آموزان بیش فعال و دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری تفاوت معناداری با یکدیگر دارد.
نتیجه‌گیری: طبق نتایج به دست آمده دانش آموزان بیش فعال از سازگاری اجتماعی، پذیرش اجتماعی و بلوغ عاطفی بالاتری نسبت به دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری برخوردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Social Adaptation, Social Acceptance and Emotional Maturity of Hyperactive Students and Students with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • Samar Ranjbar banaki 1
  • Elaheh Sadeghi 2
  • Morteza Tarkhan 3
1 M.A . General Psychology، Department of Psychology, Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran.
2 Assistant Professor ، Department of Psychology , Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran. )Corresponding author(
3 Associate professor , Department of Psychology ,Payame Noor University (PNU),P.O.Box .19395-4697, Tehran , Iran.
چکیده [English]

This study was conducted to determine the difference in social adjustment, social acceptance, and emotional maturity between hyperactive students and students with learning disabilities in Tonekabon city. The method of the present study was causal-comparative. The statistical population of the present study was all male elementary school students in Tonekabon city with hyperactivity and learning disabilities in the academic year 1402-1403. The sample size of the present study was 50 people for each group (hyperactive students group and students with learning disabilities group), and the research samples were selected using simple random sampling method and entered into the study. Multivariate analysis of variance test was used to compare the difference in the mean of the research variables in the two groups. The results showed that the scores of social adjustment, social acceptance, and emotional maturity in hyperactive students and students with learning disabilities are significantly different from each other. According to the results obtained, hyperactive students have higher social adjustment, social acceptance, and emotional maturity than students with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social adaptation
  • social acceptance
  • emotional maturity
  • hyperactivity
  • learning disabilities