پیش بینی تنظیم شناختی هیجان براساس ذهن آگاهی، مهارت حل مسئله و باور های فراشناختی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر رشت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ،رشت، ایران.

2 استادیار، گروه آموزش معلمان، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.(نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: احساسات هیجانی کاذب در نوجوانی به وفور دیده میشود.در نتیجه تنظیم هیجانات نقش کلیدی در سلامت روان و کسب موفقیتهای تحصیلی آنان ایفا میکند.هدف پژوهش حاضر،پیشبینی تنظیم شناختی هیجان براساس ذهن آگاهی ،مهارتهای حل مساله و باورهای فراشناختی بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر،پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر رشت در سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ به تعداد ۱۶۶۰ نفر بود.از این جامعه به استناد جدول مورگان ، نمونه ای به حجم ۳۷۳ نفر به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شد . بر اساس اهداف، برای تنظیم شناختی هیجان از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی(۲۰۰۱)،برای ذهن آگاهی از پرسشنامه ذهن آگاهی رایان و براون(۲۰۰۳) ،برای مهارتهای حل مساله از پرسشنامه مهارتهای حل مساله کسیدی و لانگ(۱۹۹۶) و برای باورهای فراشناختی از پرسشنامه اونیل و عابدی(۱۹۹۶) برای جمع آوری داده ها استفاده شد.داده ها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
نتایج: نتایج نشان داد بین مولفه های ذهن آگاهی،مهارت حل مساله و باورهای فراشناختی با تنظیم شناختی هیجان رابطه وجود دارد. همچنین نقش ذهن آگاهی ،مهارتهای حل مساله و باورهای فراشناختی در پیشبینی تنظیم شناختی هیجان مورد تایید قرارگرفت.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ذهن آگاهی ، مهارت حل مسئله و باورهای فرا شناختی در مجموع 83 درصد از میزان تغییرات تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان مقطع متوسطه اول را پیشبینی می کنند .
نتیجه‌گیری: با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت   که از ذهن آگاهی، مهارتهای حل مسئله و باورهای فراشناختی در تنظیم شناختی هیجانی نوجوانان استفاده می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting cognitive emotion regulation based on mindfulness, problem-solving skills, and metacognitive beliefs in female junior high school students in Rasht

نویسندگان [English]

  • Forough Mehdi Gholipour 1
  • Tayebeh Haghparast Lati 2
1 M.A, General Psychology, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht,Iran.
2 Assistant Professor, Department of Teachers Training, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan,Iran. (Corresponding author)
چکیده [English]

Introduction: False emotional feelings are common in adolescence. As a result, emotion regulation plays a key role in their mental health and academic success. The aim of the present study was to predict cognitive emotion regulation based on mindfulness, problem-solving skills, and metacognitive beliefs.
Method: The method of the present study is a descriptive correlational study, and the statistical population of the study included all female high school students in Rasht in the academic year 1402-1403, a total of 1660 people. From this population, based on the Morgan table, a sample of 373 people was selected using the non-probability sampling method. Based on the objectives, for cognitive emotion regulation, Garnevsky's Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2001), for mindfulness, Ryan and Brown's Mindfulness Questionnaire (2003), for problem-solving skills, Cassidy and Long's Problem-Solving Skills Questionnaire (1996), and for metacognitive beliefs, O'Neill and Abedi's Questionnaire (1996) were used to collect data. The data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and stepwise regression tests.
Results:  The results showed that there is a relationship between the components of mindfulness, problem-solving skills, and metacognitive beliefs with cognitive emotion regulation. Also, the role of mindfulness, problem-solving skills, and metacognitive beliefs in predicting cognitive emotion regulation was confirmed. Also, the results of regression analysis showed that the variables of mindfulness, problem-solving skills, and metacognitive beliefs predict 83% of the changes in cognitive emotion regulation of junior high school students.
Conclusion: According to these findings, it can be concluded that mindfulness, problem-solving skills, and metacognitive beliefs are used in adolescents' cognitive-emotional regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mindfulness
  • problem-solving skills
  • metacognitive beliefs
  • cognitive-emotional regulation
  • junior high school students