اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر شایستگی اجتماعی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان دچار درماندگی آموخته شده دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

3 دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

10.22038/mjms.2024.77700.4511

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر شایستگی اجتماعی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان دچار درماندگی آموخته شده دوره دوم متوسطه انجام گرفت. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر و پسر دچار درماندگی آموخته شده بود که در دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهرستان فیروزآباد فارس مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانش‌آموز دچار درماندگی آموخته شده با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش (18 نفر) و گواه (17 نفر) جایدهی شدند. دانش‌آموزان حاضر در گروه آزمایش آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را طی هفت هفته در 7 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه شایستگی اجتماعی، پرسشنامه پایستگی تحصیلی و پرسشنامه درماندگی آموخته شده بود. داده‌ها پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر شایستگی اجتماعی (0001>P؛ 64/0=Eta؛ 16/59=F) و پایستگی تحصیلی (0001>P؛ 67/0=Eta؛ 94/67=F) دانش‌آموزان دچار درماندگی آموخته شده دوره دوم متوسطه تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با بکارگیری مفاهیمی همچون تعیین هدف، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، خودانگیزشی رفتاری و و خودانگیزشی شناختی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود شایستگی اجتماعی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان دچار درماندگی آموخته شده دوره دوم متوسطه مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Self-Regulated Learning Strategies Training on Social Competence and Academic Resilience of Students Suffering from Learned Helplessness in the Second Year of High School

نویسندگان [English]

  • mahbobeh zangeneh 1
  • reza ahmadi 2
  • Tayebeh sharifi 3
1 PhD student in Educational Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of self-regulated learning strategies training on social competence and academic resilience of students suffering from learned helplessness in the second year of high school. The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the research included male and female students with l learned helplessness who were studying in the second period of secondary school in the academic year of 1401-1402 in Firozabad city of Fars. 35 student suffering from learned helplessness were selected through purposive sampling method and randomly accommodated into experimental (18 people) and control groups (17 people). The students in the experimental group received self-regulated learning strategies training in seven weeks in sevrn 90-minute sessions. The applied questionnaires included social competence Questionnaire (SCQ), academic resilience Questionnaire (ARQ) and learned helplessness Questionnaire (LHQ). The data from the study were analyzed through Analysis of variance with repeated measures via SPSS23 software. The results showed that self-regulated learning strategies training has significant effect on the social competence (F=59.16; Eta=0.64; P<0001) and academic resilience (F=67.94; Eta=0.67; P<0001) of students suffering from learned helplessness. According to the findings of the present study it can be concluded that self-regulated learning strategies training can be used as an efficient method to increase social competence and academic resilience of students suffering from learned helplessness through goal setting, time management and planning, behavioral self-motivation and cognitive self-motivation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-regulated learning strategies training
  • social competence
  • academic resilience
  • learned helplessness