اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر شایستگی اجتماعی و پرخاشگری کودکان مبتلا به ضرب آهنگ شناختی کند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.

2 دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران.

3 دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران.

10.22038/mjms.2024.78888.4543

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر شایستگی اجتماعی و پرخاشگری کودکان مبتلا به ضرب آهنگ شناختی کند انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان ‌دبستانی مبتلا به ضرب آهنگ شناختی مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. در این پژوهش تعداد 35 کودک مبتلا به ضرب آهنگ شناختی کند با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 کودک در گروه آزمایش و 17 کودک در گروه گواه). کودکان حاضر در گروه آزمایش آموزش کارکردهای اجرایی را طی هشت هفته در هشت جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه ضرب‌آهنگ شناختی کند (SCTQ)، پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه پرخاشگری کودکان (CAQ) استفاده شد. داده‌های با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی بر شایستگی اجتماعی (0001/0>P؛ 61/0=Eta؛ 32/51=F) و پرخاشگری (0001/0>P؛ 64/0=Eta؛ 75/60=F) کودکان مبتلا به ضرب آهنگ شناختی کند تأثیر معنادار دارد. در نتیجه آموزش کارکردهای اجرایی با بهره‌گیری از فنونی همانند افزایش توجه، تمرکز و دقت، سازماندهی فعالیت‌ها بازداری پاسخ، کنترل تکانشگری و آموزش برنامه‌ریزی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش شایستگی اجتماعی و کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به ضرب آهنگ شناختی کند مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Executive Functions Training on Social Competence and Aggression in Children with Sluggish Cognitive Tempo

نویسندگان [English]

  • mahnosh ghaeni hesaroeieh 1
  • mohammad mohammadipour 2
  • ali akbar soleimanian 3
1 PhD student in General Psychology, Faculty of Humanities, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Qochan Branch, Islamic Azad University, Qochan, Iran.
3 Associate Professor of Counseling Department, Faculty of Humanities, Bojnord University, Bojnord, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of executive functions training on Social competence and aggression in children with sluggish cognitive tempo. The statistical population included elementary school children with sluggish cognitive tempo who referred to educational counseling centers in Mashhad in the academic year of 2021-2022. In this research, 35 children with sluggish cognitive tempo were selected by purposeful sampling and randomly assigned to experimental and control groups (18 children in the experimental group and 17 children in the control group). Children in the experimental group received the executive functions during eight weeks in eight 75-minute sessions. Sluggish Cognitive Tempo Questionnaire (SCTQ), Social Competence Questionnaire (SCQ), Childrend Aggression Questionnaire (CAQ) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that executive functions training has significant effect on the Social competence (p<0001, Eta=0.61, F=51.32) and aggression (p<0001, Eta= 0.64, F=60.75) in the children with sluggish cognitive tempo. According to the findings of the present study it can be concluded that executive functions training can be used as an efficient method to improve Social competence and decrease aggression in children with sluggish cognitive tempo through employing techniques such as increasing attention, concentration and accurace, organizing activities, avoiding response, controlling impulsivity and planning training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Executive Functions
  • Social competence
  • Aggression
  • Sluggish Cognitive Tempo