نقش والدین در رفع مشکلات آموزشی و تربیتی مجازی کودکان مقطع ابتدایی در دوران کرونا.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد یزد،دانشگاه آزاد اسلامی، یزد،ایران

2 دانشیار گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 دانشیار، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

10.22038/mjms.2024.80430.4640

چکیده

پژوهش حاضر، در صدد پاسخگویی به نقش والدین فرزندان مقطع ابتدایی از مسائل آموزشی و تربیتی فرزندانشان در دوران کروناست و تدابیرشان در رفع مشکلات آموزشی و تربیتی مجازی کودکان ابتدایی در دوران کرونا را بررسی می‌کند. پژوهش حاضر با هدف دریافت تجارب زیسته والدین از مسائل آموزشی و تربیتی و حمایتشان از یادگیری فرزندان در دوره قرنطینه کرونا انجام شد و به طور خاص به پرسش‌های زیر رسیدگی کرد: «والدین کودکان دبستانی چگونه مسائل آموزشی و تربیتی فرزندان خود را در خانه و تعطیلی مدارس و محدودیت‌های دوران کرونا تجربه کردند؟ سؤالات کلی با سؤالات هدفمندتری در رابطه با چالش‌های آموزش مجازی، راهنمایی، مسئولیت‌های یادگیری، ارتباط با مدرسه، درک و پیشرفت فرزندشان دنبال شد. با عبارت «در مورد تجربه خود در این زمینه صحبت کنید» شروع و با هدایت و توجه به مشارکت فرد در جهت موارد مطرح شده گام برداشته‌شد و شرکت کننده را ترغیب می‌‌نمود تا نظرات و تجربیاتش را بیان و به توصیف دانسته‌ها و عملکردش بپردازند. از آنجا که زبان نگارش گزارش‌های کیفی باید منطبق به زبان افراد درگیر باشد، پژوهشگر سعی نموده در ارایه مطالب مصاحبه شوندگان وفادار بماند. نتایج نشان داد، برخی از مادران از لحاظ روحی حس خوبی از تعطیلی مدارس در دوران کرونا تجربه نکرده‌ بودند. ویژگی‌های روانی افراد نقش حساسی در پیش‌بینی تجارب دوران کرونا دارد. والدین توجه به مسائل آموزشی و تربیتی فرزندانشان را مستقیماً عاملی اثرگذار بر فرآیند ارتباطی با فرزندانشان گزارش کردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of parents in solving the virtual educational and educational problems of elementary school children in the Corona era

نویسندگان [English]

  • Soode Amirkhani Dehkordi 1
  • seyedhamid atashpour 2
  • Mohammad Hossein Fallah 3
1 PhD Student ,Department of Counseling, Yazd Branch,, Islamic Azad University, Yazd, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology,Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University,, Isfahan, Iran
3 Associate Professor, Department of Counseling, , Yazd Branch ,Islamic Azad University, Yazd, Iran.
چکیده [English]

The current study aims to respond to the role of parents elementary school children in the educational and educational issues of their children in era of Corona and examines their measures in solving the virtual educational and educational problems of elementary school children in era Corona. present study was conducted with the aim of obtaining parents' lived experiences of educational educational issues and their support for their children's learning during Corona quarantine period, and specifically addressed the following questions: "How do parents of primary school children deal with their children's educational and educational issues home?" And did they experience closure schools and the restrictionsCorona era? General questions were followed by more targeted questions regarding challenges of virtual education, guidance, learning responsibilities, communication with school, understanding and progress of their child.
It started with the phrase "Talk about your experience in this field" and by guiding and paying attention to the person's participation, steps were taken towards the issues raised and the participant was encouraged to express his opinions and experiences anddescribe them. and its performance. Since the language of writing qualitative reports should match the language of the people involved, researcher tried to remain faithful in presenting the interviewees' content. The results showed that some mothers had not experienced a good feeling of closing schools during corona era. psychological characteristicspeople play a critical role in predicting the experiences corona era. Parents reported that paying attention to their children's educational and educational issues directly affects the communication process with their children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • parents
  • elementary school
  • educational and educational issues
  • virtual
  • corona era