بررسی روایی پیش بین آزمون های ارتقای دستیاری در موفقیت دستیاران در آزمون گواهینامه و دانشنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دفتر مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ، مشهد، ایران

2 گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

3 گروه آموزشی تخصص و فوق تخصص پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران

4 دانشجوی دکترای حرفه ای، دانشکده پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی، گناباد، ایران.

5 گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.

10.22038/mjms.2025.81453.4689

چکیده

چکیده
آزمون های ارتقای دستیاری از نظر بر عهده داشتن وظیفه تأیید صلاحیت علمی دستیاران و از نظر سطح تحصیلی آزمون شوندگان و آزمون گیرندگان، اهمیتی ویژه و وظیفه ای خطیر در قبال نظام سلامت و همچنین نظام آموزش پزشکی بر عهده دارد. هدف این مطالعه تعیین روایی پیش بین آزمون های ارتقای دستیاری در موفقیت دستیاران در آزمون گواهینامه و دانشنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد.
روش کار:
این مطالعه گذشته نگر بر روی 200 دستیار تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1398 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار گرداوری داده ها آزمون های ارتقای دستیاری، آزمون گواهینامه و آزمون دانشنامه تخصصی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج:
نتایج نشان داد که 71 نفر (60.2%) از دستیاران از گروه های آموزشی غیر جراحی و 47 نفر (39.8%) از گروه های آموزشی جراحی می باشد. میانگین و انحراف استاندارد نمرات ارزیابی درون بخشی دستیاران در سال اول 33/12±75/83، سال دوم 91/7±109، سال سوم 29/1±50/108، سال چهارم 19/8±107 می باشد. میانگین نمرات دستیاران با افزایش مقطع تحصیلی در هر سال افزایش معناداری پیدا کرده است (p= 0.00). بین نمرات دستیاران در آزمون های ارزیابی درون بخشی سالهای اول تا چهارم و موفقیت دستیاران در آزمون دانشنامه همبستگی معناداری وجود دارد (p= 0.00).
نتیجه گیری:
به کارگیری شیوه های نوین آموزش و ارائه آموزش های مدون توسط اساتید برجسته می تواند راهگشای موفقیت دستیاران در دوره تحصیلی آن ها باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the predictive validity of resident promotion tests in the success of residents in the certificate and encyclopedia exams of Mashhad University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Heidari 1
  • Shabnam Niroumand 2
  • Maryam Maleki 3
  • Kianoosh Yavarmanesh 4
  • Fahime Pourhaji 5
1 Medical Educational Development Office, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
2 Department of Community Medicine, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences
3 Education Department of Medical Specialty and Subspecialty, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
4 Faculty of Medicine, University of Medical Sciences, Student Research Committee,Gonabad, Iran
5 Department of Health Education and Health Promotion, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The assistantship promotion exams are of special importance in terms of being responsible for verifying the scientific qualification of the assistants and in terms of the educational level of the examinees and examinees. The purpose of this study is to determine the predictive validity of resident promotion tests in the success of residents in the certification exam and encyclopedia of Mashhad University of Medical Sciences.
Materials and Methods: This retrospective study was conducted on 200 specialized assistants of Mashhad University of Medical Sciences in 2018. Sampling was done by simple random sampling. The tools of data collection were assistantship promotion tests, certification, and specialized encyclopedia. Spss software version 22 was used for analysis.

Results: The results showed that 71 people (60.2%) of the assistants are from non-surgical training groups and 47 people (39.8%) are from surgical training groups. The mean and standard deviation of the in-departmental evaluation scores of assistants in the first year is 83.75±12.33, the second year is 109±7.91, the third year is 108.50±1.29, and the fourth year is 107±8.19. The average grades of the assistants have increased significantly with the increase in the level of education in each year (p=0.00). There is a significant correlation between the assistants' grades in the internal evaluation tests of the first to fourth years and the success of the assistants in the encyclopedia exam (p=0.00).

Conclusion: Applying new methods of education and providing documented training by prominent professors can open the way for the success of assistants in their academic course.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • assistant promotion tests
  • educational assessment
  1. Rahimi S, Samadi P, Ahmadi p. Identification of Effective Factors on Formation of clinical Empathy Hidden Curriculum of Residents in Medical Universities. Research in Medical Education. 2023;15(2):61-72.
  2. Habibi h ,roushandel m,sharififar s,seyed m. the survey of efficacy of new evaluation methods (MINI - CEX) on the amount of learning of clinical skills of nursing student. Journal of Educational Studies. Center for the Study and Development of Medical Education. Army University of Medical Sciences.2012;1(2).
  3. Aleboyeh MR, Reza pour A, Meshkani Z, Alipour V, Soleimani movahed M. Educational Costs of Residents in a Teaching Hospital: a case study. Health_Based Research. 2019;5(2):117-30.
  4. Guyatt G, Cook D, King D, et al. Evaluating the performance of academic medical education administrators. Eval Health Prof. 1999;22(4):484-496.
  5. Ashraf A, Nozer N, Zahra F. Investigating the opinions of the assistants of different clinical educational departments of Kerman University of Medical Sciences regarding the quality of teaching.
  6. J.FRANK, LS.SNELL, OT.CATE, ES.HOLMBOE, C.CARRACCIO, SR.SWING. competency-based medical education: theory to practice. Medical Teacher 2010; 32: 638-45.
  7. Habibi H, Yazadeh M, Mahmoudi H, et al. and DOPS, comparing the effect of using evaluation methods with traditional methods on clinical skills of nursing students: Mini-CEX, a randomized experimental study. -. 2013.
  8. Academic guide for graduate students of the University of Medical Sciences, regulations for intra-university evaluation of specialized assistants.
  9. Yaghmaei M, Heidarzadeh A, Jalali MM. Relationship Between Residents’ Success on the Certifying Examinations With in – Training Exam and Internal Evaluation. Research in Medical Education. 2017;9(1):26-18.
  10. McDonald FS, Zeger SL, Kolars JC. Associations between United States Medical Licensing Examination (USMLE) and Internal Medicine In-Training Examination (IM-ITE) scores. J Gen Intern Med 2008; 23: 1016 -1019.
  11. Omidi S, Mirfazaelian H, ZEBARDAST J, Akhgar A, Jalili M. The Construct Validity and Predictive Validity of In-Training Evaluations of Emergency Medicine Residents in Tehran University of Medical Sciences. 2019.
  12. Kambiz D, Dawood Jaqeb, Zahra Y, Shiva Ram. The effect of different methods of evaluating academic progress on the final exam results of medical students in basic sciences. 2013.
  13. Kay C, Jackson JL, Frank M. The relationship between internal medicine residency graduate performance on the ABIM certifying examination, yearly in-service training examinations, and the USMLE Step 1 examination. Acad Med. 2015 ; 90(1): 100-4.
  14. Bedno SA, Soltis MA, Mancuso JD, Burnett DG, Mallon TM. The in-service examination score as a predictor of success on the American Board of Preventive Medicine certification examination. Am J Prev Med. 2011; 41(6): 641-4.