ارائه مدل نشانه‌های شخصیت مرزی بر اساس آسیب دوران کودکی با میانجی‌گری توانمندی ایگو در نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشکده روان شناسی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.

2 استایار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان شناسی، واحد بندر عباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران.

3 استایار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان شناسی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، گیلان، ایران.

10.22038/mjms.2024.83663.4807

چکیده

هدف پژوهش حاضر، الگویابی ساختاری ارائه مدل نشانه‌های شخصیت مرزی بر اساس آسیب دوران کودکی با میانجی‌گری توانمندی ایگو در نوجوانان بود. پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش همبستگی به شیوه‌ مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از بین جامعه آماری 290 نفر به شیوه نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه اختلال شخصیت مرزی (BPQ)، پرسش‌نامه آسیب کودکی (CTQ) و پرسش‌نامه توانمندی ایگو (ESQ) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری، به وسیله نرم‌افزار SPSS و Amos ویرایش 23 صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدل ساختاری پژوهش با داده‌های گردآوری شده برازش دارد. همچنین نتایج نشان داد آسیب دوران کودکی به صورت مستقیم و معنادار بر نشانه‌های شخصیت مرزی در نوجوانان اثر دارد (001/0=p). علاوه بر این توانمندی ایگو نیز به صورت مستقیم و معنادار بر نشانه‌های شخصیت مرزی در نوجوانان اثر دارد (001/0=p). در نهایت توانمندی ایگو به صورت مثبت و معنادار رابطه بین آسیب دوران کودکی و نشانه‌های شخصیت مرزی در نوجوانان را میانجیگری می‌کند (001/0=p). باتوجه‌به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت آسیب‌های دوران کودکی به صورت مجزا عمل نمی‌کند، بلکه با عواملی مانند توانمندی ایگو برای تشدید علائم اختلال شخصیت مرزی در تعامل است. درک این عوامل میانجی تصویر جامع‌تری از چگونگی تأثیر آسیب بر پیامدهای روانی ارائه می‌دهد. این دیدگاه یکپارچه برای توسعه مداخلات هدفمند با هدف کاهش اثرات نامطلوب آسیب‌های دوران کودکی بر سلامت روان نوجوانان بسیار مهم است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Model Evaluation of Borderline Personality Symptoms Based on Childhood Trauma with the Mediation of Ego Strength in Adolescents

نویسندگان [English]

  • roghayeh moharrami 1
  • nooshin taghinezhad 2
  • sadegh taghiloo 3
1 PhD student in Psychology, Faculty of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
3 Assistant Professor of Psychology Department, Faculty of Psychology, Astara Branch, Islamic Azad University, Gilan, Iran.
چکیده [English]

The objective of the present study was the structural model of borderline personality symptoms based on childhood trauma with the mediation of ego strength in adolescents. The research is applicative and the research method was correlational through structural equations modeling. The statistical population of this research included male and female students of the second secondary level in Tehran in the academic year of 2023-2024. Among the statistical population, 290 people were selected by available sampling method. The research tools included Borderline Personality Disorder Questionnaire (BPQ), Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) and ego strength Questionnaire (ETQ). The results showed that the structural model of the research fits the collected data. Also, the results showed that childhood trauma has a direct and significant effect on borderline personality symptoms in adolescents (p=0.001). In addition, the ego strength also have a direct and significant effect on borderline personality symptoms in adolescents (p=0.001). Finally, ego strength positively and meaningfully mediate the relationship between childhood trauma and borderline personality symptoms in adolescents (p=0.001). According to the results of the present study, it can be said that childhood injuries do not act in isolation, but interact with factors such as the ego strength to intensify the symptoms of borderline personality disorder. Understanding these mediating factors provides a more comprehensive picture of how trauma affects psychological outcomes. This integrated perspective is important for the development of targeted interventions aimed at reducing the adverse effects of childhood trauma on adolescent mental health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescent
  • Borderline Personality Symptoms
  • Childhood Trauma
  • Ego Strength