شناسایی و تدوین مولفه های برنامه آموزشی والد_فرزند براساس تربیت تمام ساحتی سند تحول بنیادین و هوش هیجانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.(نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

4 استادیار، گروه روانشناسی، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران.

10.22038/mjms.2025.84373.4847

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وتدوین مولفه های برنامه آموزشی والد_فرزند براساس تربیت تمام ساحتی سند تحول بنیادین انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش تحلیل محتوا می باشد. این استراتژی از نوعی رویکرد استقرایی بهره می‌گیرد. یعنی روند شکل‌گیری تئوری در این استراتژی حرکت از جزء به کل است. هدف عمده این روش تبیین یک پدیده از طریق مشخص کردن عناصر کلیدی (مفاهیم، مقوله‌ها و قضیه‌ها) آن پدیده و سپس طبقه‌بندی روابط این عناصر درون بستر و فرایند آن پدیده است.جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی مبانی نظری سند تحول بنیادین و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است که مفاد تربیت تمام ساحتی در آن قید شده است. واحد تحلیل در این بخش متن است و روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند می‌باشد.
یافته ها: مطابق تحلیل محتوا مشخص گردید در برنامه آموزش والد- فرزند براساس تربیت تمام ساحتی سند تحول بنیادین بر اهداف تربیتی، محتوا، تکلیف والدین، تکالیف فرزندان توسط والدین تأکید شده است و مطابق ساحت تربیتی هر کدام از مقوله‌های فرعی که خود دارای چندین مفهوم اولیه بودند در قالب مفاهیم انتزاعی‌تر تربیت اعتقادی اخلاقی، تعلیم و تربیت زیبایی‌شناسی و هنری، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی، تعلم و تربیت علمی و فناوری، تعلیم و تربیت اجتماعی، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه‌ای دسته‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: مبانی نظری سند تحول نقش خانواده در پرورش کودکان نشان می‌دهد خانواده به طور طبیعی مهم‌ترین نقش را در زمینه‌سازی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and developing components of the parent-child educational program based on comprehensive education, fundamental transformation document and emotional intelligence

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Homaei Latif 1
  • Houshang Jadidi 2
  • Iraj Safaei Rad 3
  • Farzad Zandi 4
1 PhD student, Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Qorveh Branch, Islamic Azad University, Qorveh, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present study was conducted with the aim of identifying and developing the components of the parent-child educational program based on the comprehensive education of the Fundamental Transformation Document.
Research Method: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method, using the content analysis method. This strategy uses a kind of inductive approach. That is, the process of theory formation in this strategy is to move from part to whole. The main goal of this method is to explain a phenomenon by identifying the key elements (concepts, categories, and theorems) of that phenomenon and then classifying the relationships of these elements within the context and process of that phenomenon. The statistical population of this study in the qualitative section is the theoretical foundations of the Fundamental Transformation Document and the Fundamental Transformation Document of Education of the Islamic Republic of Iran, which contains the provisions of comprehensive education. The unit of analysis in this section is the text and the sampling method is purposeful.
Findings: According to the content analysis, it was determined that in the parent-child education program based on the comprehensive education of the fundamental transformation document, the educational goals, content, parental duties, and children's duties by parents have been emphasized, and according to the educational field, each of the sub-categories, which themselves had several primary concepts, were categorized into more abstract concepts of moral and ethical education, aesthetic and artistic education, biological and physical education, scientific and technological education, social

کلیدواژه‌ها [English]

  • Developed parent-child program
  • child rearing
  • all-round education
  • fundamental transformation document