تأثیر هشت هفته تمرینات منتخب یوگا و معلق بر عملکرد حرکتی و حافظۀ کاری پسران 7 تا 9 سال دارای اختلال هماهنگی رشدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشد حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

2 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

4 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام، دانشگاه آزاد اسلامی، ری، ایران

10.22038/mjms.2025.88170.5014

چکیده

مقدمه: اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال حرکتی و شناختی است که یکی از مشخصه‌های آن اختلال در عملکرد حرکتی و فرآیند حافظه است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره تمرینی یوگا و معلق بر عملکرد حرکتی و حافظۀ کاری کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی بوده که با طرح پیش آزمون – پس آزمون در پسران 7 تا9 سال شهر تهران انجام شد. در این پژوهش 45 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفره تمرینات‌یوگا، معلق وکنترل تقسیم شدند.دو گروه آزمایشبه مدت 8 هفته، یک روز درمیان 3 جلسه 45 دقیقه‌ای به تمرین پرداختند، اما گروه کنترل فعالیتی نداشتند. بمنظور ارزیابی عملکرد حرکتی درشت و ظریف به ترتیب از آزمون‌های BBT وPPT و برای ارزیابی حافظۀ کاری از تست N-back استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره با سطح معناداری 05/0P< تجزیه‌ و‌ تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که برنامه تمرینی یوگا و معلق بر روی حافظۀ کاری تأثیر معنادار دارد (P<0.05). همچنین در خصوص تأثیر برنامه‌های تمرینی بر روی عملکرد حرکتی نتایج نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در عملکرد حرکتی درشت تفاوت معنادار وجود دارد (P<0.05)، اما در عملکرد حرکتی ظریف تفاوت معنی داری وجود نداشت (P>0.05).
نتیجه گیری: نتایج نشان می‌دهد که احتمالاً تمرینات یوگا و معلق می‌تواند در بهبود حافظۀ کاری و عملکرد حرکتی درشت کودکان DCD مؤثر باشد. اما برنامه‌های تمرینی برروی عملکرد حرکتی ظریف تاثیر ندارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of eight weeks of selected yoga and suspended exercises on motor performance and working memory of 7-9 year old boys with developmental coordination disorder

نویسندگان [English]

  • Sima Jafari 1
  • Marzieh Balali 2
  • Zahra Entezari Korasani 3
  • Behnam Maleki 4
1 PhD student of motor development, behavior department, faculty of physical education and sports sciences, central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.(Corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities, Yadgar Imam Unit, Islamic Azad University, Ray, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Developmental coordination disorder is a motor and cognitive disorder, one of the characteristics of which is a disorder in motor function and memory process. The purpose of this research was to investigate the effect of a yoga and suspended exercise course on motor performance and working memory of children with developmental coordination disorder.
Materials and Methods: This study was a semi-experimental study that was conducted with a pre-test-post-test design on 7-9year old boys in Tehran. 45 children with developmental coordination disorder were randomly divided into three groups of 15 people: yoga, suspension and control exercises. The two experimental groups practiced for 8 weeks and 3 sessions of 45 minutes each week, but the control group did not exercise. BBT and PPT tests were used to evaluate gross and fine motor performance, respectively, and N-back test was used to evaluate working memory.
Results: The data were analyzed using multivariate covariance analysis with a significance level of P<0.05. The results showed that the yoga and suspension exercise program has a significant effect on working memory (P<0.05). Also, regarding the effect of training programs on motor performance, the results showed that there is a significant difference between the control and experimental groups in gross motor performance (P<0.05), but there was no significant difference in fine motor performance (P>0.05).
Conclusion: The results show that yoga and hanging exercises can be effective in improving working memory and gross motor performance of DCD children. But training programs do not affect fine motor performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Developmental coordination disorder
  • yoga exercises
  • suspended exercises
  • working memory
  • motor performance